Vad vet man, kanske kommer gatorna i Frödinge, Vimmerby kommun, i dag att kantas av uppklädda barn med vimplar i händerna när en bleckorkester tågar fram och Miss Kalmar Län bärs fram på gullstol.
Det är nämligen ostkakans dag i dag, I går var det smörgåstårtans dag. Och kanske hoppade försäljningskurvan, eller vad det kan heta på Omeprazol-tillverkarnas retail departments, till likt en alptopp i söndags. Den 9 november var inte bara fars dag, utan också internationella refluxdagen.
Mer eller mindre absurda temadagar har med avsevärd köpmannaföreningskraft sprängt sig in i kalendern för att stångas med, eller rakt av vulgarisera, mer hedervärda hågkomster. Som köpfesten mors dag i maj. Denna introducerades ursprungligen 1905 för att hedra Ann Jarvis, folkhälsofrämjare som vårdat sårade soldater från båda sidor under det amerikanska inbördeskriget.
Jarvis var inte bara en vårdande ängel utan också mamma och dottern ville hedra hennes minne i form av en gudstjänst på årsdagen av hennes bortgång. Moderskärlek var temat.
Och så blev det som det blev.
Måndagen som gick, den 11/11, var alla singlars dag. Firandet introducerades av några ensamma snubbar på ett kinesiskt universitet 1993 för att uppmärksamma sådana som dem, kanske tillkämpat stolta singlar. Eftersom numerologi är en stor sak i Kina var valet av dag ingen slump, de fyra ettorna i datumet symboliserade just solitären.
Och kanske var den ursprungliga tanken fin, precis som exempelvis mors dag, men med internets hjälp och typisk kinesisk konsumtionsimperialism har dagen växt långt bortom Nanjing University – den 11 november har kommit att bli den största dagen för onlineshopping i världen. Lita på att den kommer att växa ytterligare. Även det numera amerikanska Marabou lär väl ha jublat i måndags, eftersom det också var chokladens dag.
Problemet är förstås inte att vi köper en symbolisk present eller blott en blomma till mamma i maj, eller till pappa i november. Eller att några stackars okyssta killar i Kina ville ställa till med en årlig fest för att stärka sig. Utan de extrema försäljningskampanjer som vi hukar under med hjälp av temadagarnas alltmer officiella utnämningar.
Det räcker ju inte med att vi i största allmänhet, dagligen, utsätts för denna terror. Via mejl, sms, telefonsamtal, tv-kanal eller valfri webbsida. Att vi nu kan köpa just detta, att det är sista dagen med det här priset, att vi måste passa på att beställa nu. Det finns knappt något hörn av tillvaron kvar där inte hysteriska försäljningsargument tjatar på oss. Den som lyckas värja sig mot alla är att gratulera.
Och så temadagarna på det, ännu mer reklam, ännu mer försäljning.
Vi pratar gärna om hur den personliga integriteten hotas av övervakningssamhällets nit att sätta dit kriminella och andra oönskade element. Men sällan om detta, hur samma tekniker används för att sälja på oss prylar, kläder, bilar, telefoner, kurser, allt man kan tänka sig i privatlivet men inte alls behöver uppdatera.
Snart har vi realisationshysterins mardröm, Black Friday, över oss. Vilket inte ens den visade sig vara nog. Den såväl smygstartas – bland annat med hjälp av Aftonbladet som i tisdags publicerade artikeln ”Black Friday: Prylarna du kan fynda redan nu” – och kommer att följas av en hel black week den sista veckan i november. Då, den 25 november, infaller också internationella dagen mot våld mot kvinnor.
De som arbetar med den, eller med världsdiabetesdagen just i dag på ostkakans dag, önskas härmed lycka till.
Läs fler krönikor och andra texter av Niklas Wahllöf