Det ska sägas allra först: det finns ytterligare alternativ till motstånd för Sverige i 16-delsfinalen i VM.

Schemat beror på vilka andra grupptreor som går vidare. Men med allra största sannolikhet väntar vinnaren i grupp I, Frankrike eller Norge, i New Jersey på tisdag.

Att det blir en stormatch oavsett vilka som står på andra sidan är klart, säger de svenska spelarna efter 1–1-resultatet mot Japan, som tog Sverige vidare från gruppspelet.

Dock går åsikterna i sär kring vilket av lagen som är att föredra.

– Frankrike är en av favoriterna till att vinna varje VM. Så det är klart att det hade varit otroligt stort och kul att få en sådan utmaning, säger stjärnanfallaren Alexander Isak.

– Sedan Norge, där förstår ni själva vad det är för typ av utmaning och hur stor den matchen hade varit på sitt sätt.

Han tar gärna Frankrike just som en utmaning, fortsätter Isak:

– Får man den utmaningen så tycker jag att man ska axla den med självförtroende och positivitet. Klart det är en tuff match, men vill man gå långt så kommer man behöva ta sig förbi tuffa motståndare.

Mittbacken Carl Starfelt vill hellre ställas öga mot öga med de publikfriande norrmännen, som charmat fotbollsvärlden genom att ”ro” ikapp med sina supportrar.

– Så klart att man skulle föredra att få möta Norge. Men vi kan inte påverka det nu. Vi tar det vi får och det kommer att bli en extremt stor match för oss oavsett vad det blir såklart, säger Starfelt.

Han tippar att Sverige skulle ha en bättre chans mot Norge än mot Frankrike.

– Sedan är det klart att det skulle vara kul att få ett nordiskt derby här på ett VM också.

På frågan hur det i så fall skulle vara att möta fixstjärnan Erling Haaland svarar Starfelt:

– Såklart att det är en väldigt bra spelare, men bra spelare har man spelat mot och mött förut så han skrämmer mig inte.

Sverige mötte Norge inför VM, i en landskamp som slutade 1–3 i Oslo. Senaste mötet med Frankrike spelades 2020 (2–4 i Nations League i Paris).

– Vilka vi än möter kommer det att vara ett topplag. Det här är VM, säger Sveriges förbundskapten Graham Potter.

– Vi kommer att vara underdog, men det är fint för oss att vara där, vi kommer vara redo och göra vårt bästa.

Läs mer:

Det här händer nu: 16-delsfinal på tisdag eller fredag

Sverige vidare till slutspel efter oavgjort mot Japan

Share.
Exit mobile version