De fysiska butikerna har stått för den största ökningen under december månad, med en omsättning som stigit med drygt 20 procent jämfört med julhandeln 2023, rapporterar betalningsföretaget Nets som mäter korttransaktioner för detaljhandeln.

Intressant nog har också utländska korttransaktioner ökat med drygt 30 procent, med norska kunder som en viktig bidragsgivare. Detta tyder på att även turismen spelar en roll i årets framgångsrika julhandel.

– Det är positiva nyheter för den svenska handeln. Det återstår att se hur handeln går för hela december, men siffrorna indikerar ett positivt avslut av året, säger Louise Richardson, Sverigechef för Nets.

Bäst går det för livsmedelsbutiker, klädbutiker och elektronikaffärer. Kategorin kläder ökar och står nu för drygt 30 procent av omsättningen inom den fysiska detaljhandeln. Även elektronik och vitvaror har sett en ökad efterfrågan och utgör en betydande andel av den totala omsättningen.

– Det här stämmer med våra prognoser. Årets julhandel borde komma upp i cirka 24 miljarder kronor vilket är betydligt mer än förra året. Då ska man komma också ihåg att det är fråga en ökning från låga nivåer, säger Maria Mikkonen, chefsekonom på Svensk handel.

E-handeln visar också positiva siffror, med en omsättningsökning på drygt 10 procent. Enligt Nets har antalet transaktioner ökat kraftigt. Produkterna till hemmet har gått bäst inom näthandeln. En annan kategori som sticker ut är resor, där omsättningen ökat med över 30 procent jämfört med samma månad 2023.

Trots den ökande köpkraften verkar svenskarna hålla igen på kroglivet. Omsättningen för restauranger, barer och caféer har gått ner ytterligare med 0,6 procent från 2023.

– Svenskarna spenderar mer pengar på konsumtionsvaror och mat än tidigare, men väljer bort att äta och dricka ute, fortsätter Louise Richardson.

Efter en tuff period präglad av inflation och minskad konsumtion verkar årets julhandel vara en vändpunkt för detaljhandeln. Nets, beskriver det som positiva nyheter för den svenska ekonomin. För många webbutiker som kämpat med låg efterfrågan kan detta vara den julklapp som räddar dem från konkurs. Står sig siffrorna kan det vara ett tecken på att köpkraften är på väg tillbaka.

– Svenska handelsföretag inom sällanköpshandeln har ju haft negativ tillväxt i 27 av de 29 senaste månaderna och julhandeln är därför väldigt viktig, framhåller Maria Mikkonen från Svensk handel.

Läs mer: Julhandeln: Stockholmarna spenderar mest

Läs mer: Julhandeln spås slå rekord

Läs mer 2023: Ny prognos: Miljardtapp för julhandeln

Share.
Exit mobile version