Batteritillverkaren Northvolt arbetar hårt för att söka finansiering, vilket framgick tidigare i veckan på ett personalmöte på fabriken i Skellefteå.  Samtidigt är Northvolt, tillsammans med Volvo Cars, också ägare till Novo Energy som för tillfället bygger en fabrik i Göteborg som ska producera batterier till elbilar.

Tanken är att anläggningen i full produktion ska leverera batterier som ska generera 50 gigawatt eldrift per år. Det kan jämföras med målsättningen på 60 gigawatt på Northvolt Ett i Skellefteå.

Men för att bli klar med bygget och komma igång med produktionen krävs pengar – drygt 20 miljarder kronor, enligt dokument från Energimyndigheten som DN tagit del av.

Novo Energy vill att staten bidrar med drygt 60 procent av den kostnaden, motsvarande 12,7 miljarder kronor.

– Under den här typen av processer sker alltid en diskussion med Energimyndigheten, så den summan bör ses som ett maxbelopp, säger Christian Jebsen, kommunikationsansvarig på Novo Energy.

Ingen har tidigare varit i närheten av att söka så mycket pengar via Industriklivet, som alltså hanteras av Energimyndigheten och bland annat syftar till att minska industrins utsläpp av växthusgaser.

Storsatsande Stegra i Boden, tidigare H2 Green Steel, har tidigare kritiserat möjligheterna att få större direkta bidrag i Sverige. Detta givet att liknande gröna projekt i exempelvis Tyskland och Spanien redan fått statliga miljardstöd, och att USA lockar stora etableringar med sitt klimatpaket Inflation reduction act (IRA).

– För mig är det väldigt viktigt att vi inte sätter vår industri som är i framkant för klimatomställningen i en sämre konkurrenssituation än bolag i andra länder, sa Energimyndighetens generaldirektör Robert Andrén i en intervju med DN förra året.

Samtidigt var han tydlig med att långsiktiga industrisatsningar i Sverige inte bör sätta sig i en situation där man står och faller med statligt stöd.

I Novo Energys ansökan till Energimyndigheten skriver bolaget att finansieringen via Industriklivet kommer vara ”avgörande för att projektet ska gå framåt och nå ett framgångsrikt resultat”, samtidigt som det möjliggör tilldelning av mer resurser och ökar takten i bygget.

Christian Jebsen vill däremot inte säga att det statliga stödet är direkt avgörande för att bolaget ska kunna färdigställa anläggningen i Göteborg, som väntas bli en av Europas största batterifabriker med uppemot 3 000 anställda.

– Men det är en kapitalintensiv bransch. Det kostar mycket att starta upp sådana här industrier och finansiellt stöd är väldigt viktigt i det här skedet.

Utöver de sökta statliga bidragen på 12,7 miljarder anges ”annan finansiering” stå för ungefär 7,9 miljarder. De pengarna kommer från ägare och långivare, som banker och andra finansiella institutioner. Bolaget har också sökt, men ännu inte fått, några statliga kreditgarantier via Riksgälden, enligt Christian Jebsen.

Vad innebär ägaren Northvolts ansträngda ekonomi för era möjligheter att färdigställa batterifabriken?

– I nuläget vill vi inte spekulera i Northvolts interna situation, utan vårt fokus ligger på vår verksamhet här i Göteborg. Vi känner oss trygga med vår affärsstrategi och har ett bra samarbete med våra partners.

Läs även:

”Volvo Cars samarbete med Northvolt ska fortsätta”

Northvolts finansiering hotas av kris i Volkswagen

Energimyndigheten: Industrin behöver mer statliga pengar

Fakta.Statliga bidrag via Industriklivet

Energimyndigheten ansvarar för Industriklivet som exempelvis kan ge bidrag för att minska industrins utsläpp av växthusgaser eller att stötta innovativa lösningar inom industrin som bidrar till att minska växthusgasutsläppen i övriga samhället.

Hittills har Energimyndigheten som mest beviljat 3,1 miljarder i stöd till ett enskilt projekt. Det skedde i december 2023 och gäller projektet Hybrit och dess etablering av en demonstrationsanläggning i Gällivare för produktion av fossilfri järnsvamp.

Share.
Exit mobile version