Sedan konkursbeskedet den 12 mars tidigare i år har Skellefteåfabrikens produktion av batterier fortsatt i väntan på en försäljning av tillgångarna i konkursboet. Detta tack vare att lastbilstillverkaren Scania, Northvolts enda kund, har fortsatt köpa batterier men till ett högre pris än tidigare.
Det har gjort att en betydande del av personalstyrkan har kunnat jobba vidare i bolaget trots konkursen.
Nu meddelar konkursförvaltaren Mikael Kubu att den kvarvarande produktionen i Skellefteå ska trappas ned för att sedan stoppas den 30 juni.
”I närtid ser konkursboet inte någon förutsättning för att en köpare ska ta över produktionen”, skriver han i ett pressmeddelande.
Konkursboet har kunnat upprätthålla produktionen sedan i våras tack vare stödet från den enda kunden, skriver han vidare och syftar på Scania.
”Men upplägget är inte långsiktigt hållbart för en ensam intressent och därmed inte heller för konkursboet. Därför kommer det ske en långsam nedtrappning av battericellsproduktionen i Northvolt Ett med målet att avstanna den 30 juni”, uppger Mikael Kubu.
Vid konkursbeskedet hade bolaget drygt 4 600 anställda i Sverige. Strax därefter uppgav Mikael Kubu att 1 700 av dessa kunde jobba kvar tack vare den fortsatta produktionen. Hur många som tvingas sluta och när framgår inte av pressmeddelandet.
Enligt tidigare medieuppgifter beror stoppet på att Scania överger den svenska batteritillverkaren. Lastbilstillverkaren har tidigare uppgett att den ska börja fasa in nya batterileverantörer under sommaren. Både Ekot och Bloomberg har under onsdagen och torsdagen rapporterat att ekonomiska skäl ligger bakom leverantörsbytet.
Det finns enligt konkursförvaltaren flera intressenter och spekulanter till de olika verksamheterna i den konkursade Northvoltkoncernen. En del av Northvolt Systems, som sysslar med hopsättning av battericeller till större batterisystem, har redan sålts till Scania.
Andra delar som det ska finnas skarpt intresse för är enligt lokaltidningen Norran forskings- och utvecklingsanläggningen Northvolt Labs i Västerås, och batteriåtervinningsanläggningen Northvolt Revolt i Skellefteå.
Artikeln uppdateras.
Läs även
Krisen i Northvolt – detta har hänt