Förra året genomfördes ungefär 6,7 miljarder betalningar i Sverige. Det motsvarar i genomsnitt 18 miljoner betalningar per dag. Eller 200 betalningar varje sekund, dygnet runt.

För tolfte året i rad har analys- och kommunikationsbyrån Insight Intelligence kartlagt hur svenskarna föredrar att genomföra alla dessa betalningar.

– Det nya för i år är att en majoritet av svenskarna för första gången uppger att de föredrar att betala med mobilen i butiker, säger Lukas Berg, vd på Insight Intelligence.

Skiftet från att vid kassan dra fram plastkortet, till att i stället ta upp mobilen, har gått snabbt. Enligt rapporten har andelen som säger sig betala med mobilen i butik ökat med 29 procentenheter sedan 2017, och 13 procentenheter under det senaste året.

Det är framför allt betaltjänsten Apple Pay som ökar i popularitet. På fyra år har andelen som säger sig använda den tjänsten ökat från 8 till 30 procent, vilket är drivet av en ökad användning i fysiska butiker.

– Det är främst de yngre som betalar med mobilen i butik, men användandet har ökat i alla åldersgrupper, förklarar Lukas Berg.

Vilka egenskaper svenskarna värdesätter hos de betaltjänster de använder framgår också av rapporten. För de allra flesta är det viktigast att betaltjänsten är säker att använda.

Och på frågan om vilken betaltjänst som upplevs vara säkrast, svarar de flesta att det är kontanterna.

– Betalapparna har gått om kontanter som betalmetod i alla betalsituationer, men de ses ändå i mycket större utsträckning som trygga att använda, säger Lukas Berg.

En stor majoritet (80 procent) tycker att det är viktigt att det finns en möjlighet att använda kontanter, även om betydligt färre värdesätter att faktiskt kunna göra det varje dag.

– Vi har under lång tid följt hur synen på kontanter utvecklas i Sverige. Kort sagt så vill de flesta inte använda dem i sin vardag, men de vill att möjligheten ska finnas, säger Lukas Berg.

De senaste tio åren har den svenska betalmarknaden förändrats mycket och snabbt. Nya sätt att betala på fortsätter att dyka upp och förändra svenskarnas vanor, enligt Lukas Berg.

Vissa betaltjänster har dock haft svårare att slå igenom ordentligt.

– För några år sedan snackades det om ett segment som heter wearable pay, alltså att betala med till exempel en nyckelring eller klocka. Det har inte kommit igång i alls lika stor utsträckning som kontaktlösa mobilbetalningar. Virtuella valutor är också stendött som betalmedel, avslutar Lukas Berg.

Fakta.Rapporten ”Sverige betalar 2024”

För tolfte året i rad har analys- och kommunikationsbyrån Insight Intelligence kartlagt svenskarnas betalvanor.

Rapporten baseras på svar från 1 000 svenskar i åldrarna 16–74 år, som i september 2024 svarade på frågor om sina betalvanor.

Årets rapport har tagits fram i samarbete med Adyen, Postnord Strålfors, Swedbank och Trustly.

Källa: Sverige Betalar 2024

Share.
Exit mobile version