Slussen har varit en byggarbetsplats i snart ett decennium.

– Vi har till stor del byggt ovanpå tunnelbanan, vilket innebär att vi måste bygga på natten. Det har också gjort väldigt mycket arkeologiska undersökningar, säger projektledaren Peter Ekholm.

Vid Södermalmstorg finns Mälartrappan som knyter samman torgplanet med kajen. Den öppnar också på fredag.

– Det finns hissar i glashusen för den som inte kan gå i trappor, säger finansborgarrådet Karin Wanngård (S).

Glashusen, som har namnet Mälarterrassen och innehåller restauranger och kaféer, öppnar inte förrän nästa sommar. Under 2026 börjar staden också bygga Katarinaparken öster om Katarinahissen.

Hela överdäckningen av Stadsgårdsleden ska vara klar 2028, enligt Peter Ekholm.

– Det som har jäklats under byggtiden är bussterminalen i Katarinaberget. Och det har varit ett pussel, trafiken måste flyta på hela tiden, säger Peter Svärd.

På nya Södermalmstorg ska det finnas plats för uteserveringar, torghandel, möten och evenemang.

– Det här är allmänna ytor, det ska vara en social plats med träd, buskar perenner och växtbäddar, säger Karin Wanngård.

Läs mer: Elin Peters: Nu blir Slussen det nya Stureplan – eller?

Fakta.Projekt Slussen

Ombyggnaden av Slussen startade 2016.

Den tillfälliga bussterminalen för Nacka- och Värmdöbussarna på Stadsgården börjar användas 2018.

Katarinahissen tas i drift 2023.

Vattentorget öppnar för allmänheten och fiskvandringsleden öppnar 2024.

De sista arbetena färdigställs och hela den nya trafiklösningen beräknas vara klar 2027.

Kostnaden för projekt Slussen uppgår till cirka 12,6 miljarder kronor.

Källa Stockholms stad

Share.
Exit mobile version