För att spara energi införde EU under 2011 regler som tillät bilars bakljus att vara släckta under dagtid. Men i och med lysdiodernas intåg i fordonsbelysningen är besparingen extremt liten – i princip försumbar.
Utöver det fungerar bilars ljusautomatik inte sällan dåligt. Även när ljusförhållandena är sämre förblir bakljusen på en hel del bilar släckta.
Släckta bakljus kan vara en trafikfara och förmodligen också det ämne i trafiken som irriterar mest, till och med före utebliven blinkersanvändning.
En förändring har dock redan skett i det tysta. Det är Vi Bilägare som ligger bakom avslöjandet.
Enligt det nya reglementet måste alla bilar som typgodkänns i EU från och med den 22 september 2024 ha varselljus och bakljus aktiverade samtidigt – även när ljusförhållandet är bra. Vid en ljusstyrka på 7 000 lux, som motsvarar dagsljus en molnig dag, eller mindre måste ljuskombinationen vara aktiv.
Vid en belysningsstyrka på under 1 000 lux måste bilens halvljus aktiveras.
Fler artiklar från DN Motor




