Varför varumärkesskydda Sverige?

– Kampanjen ingår i vår marknadsföring av Sverige, och vi vet att emotionella budskap har större effekt än rationella. I våra senaste kampanjer – om till exempel toaborsten ”Bolmen” från Ikea och om alla förväxlingar mellan Sverige och Schweiz – har vi använt humor som verktyg. Den här gången spinner vi vidare på den växande marknaden för ”dupes”, duplikat, som omsätter 22 miljarder kronor, men också på lyxsegmentet. Vi menar att Sverige, genom sin glesfolkade öppenhet och allemansrätt, kan erbjuda en annan sorts lyx. Vi slår ihop dem och hävdar att man ska vara noga med att man har hamnat i rätt Sweden, hos originalet. Och vi påstår det inte bara, utan har också lämnat in en ansökan om att skydda destinationen Sverige hos EU:s immaterialrättsmyndighet.

Nu tycks Sverige ha andra varumärkesproblem än dåliga kopior?

– Ja – också statsministern sade ju tidigare i veckan att han är bekymrad över effekten av påverkansoperationer. Svenska Institutet har fått i uppdrag att stärka Sverigebilden, som en del i regeringens utrikeshandelsstrategi. Visit Sweden medverkar i det arbetet, Även en sådan här kampanj kan bidra till att stävja en bild av Sverige som sprids men som inte alltid är sann.

Vad tror ni att EU:s immaterialrättsmyndighet svarar?

– Ingen aning! De kanske svarar nej för att undvika en flod av ansökningar? Och vi kommer inte att processa detta. Syftet är att sticka ut, och att driva lite med risken att hamna i fel ”Sweden” – det finns åtminstone åtta i världen.

Share.
Exit mobile version