Septembers stora ölsläpp brukar vara fullt av oktoberfestöl, det vill säga ljusa och mellanmörka lageröl i tysk helles- eller märzenstil. Hur ett öl i så kallad oktoberölsstil ska göras och smaka är något som varit upp till varje bryggeri själva att avgöra. Och i takt med att bryggerierna under den moderna ölrevolutionen blivit fler har också antalet oktoberöl och -fester växt i antal – bara i Sverige släpptes förra året 43 svenska tolkningar.
Men det blev också de 43 sista. Hösten 2022 godkändes ”Oktoberfestbier” som en skyddad geografisk beteckning av EU i syfte att säkra ölets kvalitet, bland annat genom att säkerställa att ölet endast bryggs på vatten från Münchens djupa källor. Kort innebär detta att det endast är de klassiska oktoberölen, från de sex Münchenbryggerierna som traditionellt levererat öl till den stora oktoberfesten på Theresienwiese i München, som fortsatt får kallas för oktoberfestöl.
Bland de numera otillåtna märkningarna anges bland annat ”oktoberöl” och ”oktoberfest”, då EU-kommissonen också inkluderat benämningar som på olika sätt anspelar på oktoberfest. Bakgrunden är att man vill skydda såväl öl som fest mot den imitation och det designmissbruk man menar har pågått.
När den överraskande informationen nådde Sverige var det för sent att stoppa det planerade släppet av oktoberöl för 2023, så det är först nu vi märker av förändringen. I årets oktoberölssläpp på Systembolaget är åtta av nio öl från Tyskland, majoriteten från München. Ytterligare några öl klarade fjolårets återköpsgräns och släpps i år igen, fast utan oktober i namnet.
– Det är ett släpp som till 80 procent består av ljus festlager, men det är också vad man dricker i München den här tiden på året. Jag tror att svenska bryggerier i längden skulle vinna på att skapa egna fester och öl, säger Johan Ahlstedt, ölinköpare på Systembolaget.
Tittar man närmare på septembersläppet i det lokala och småskaliga sortimentet är det dock tydligt att många svenska hantverksbryggerier fortsätter med sina storsäljare – som bytt namn. Flera kallar det kort och gott för festöl, andra för septemberfestöl, en del brygger mörkare och i mer traditionell stil och kallar ölet för höstöl, skördefestöl eller bara märzen – och många burkar och flaskor går traditionsenligt i blått och vitt. Så de är inte svåra att hitta.
Systembolaget har under våren och sommaren sett över alla etiketter som kommit in. För att tolka de nya bestämmelserna har de haft Livsmedelsverket till hjälp, och var gränserna går är ännu inte helt tydligt.
– Detta är det första året vi behöver ta hänsyn till de nya EU-reglerna och vi får därmed lära oss. Det är möjligt att vi kommer att behöva bolla med både EU-kommissionen och Münchens bryggeriförening, om mer exakt var gränserna går, säger Emelie Westrup, kategorichef för öl på Systembolaget.
Hur de blir med de lokala festerna återstår också att se. Men klart är att festen i München väntar sig rekordmånga besökare till följd av bestämmelserna. Festen öppnar traditionsenligt med en stor parad den 21 september och fortsätter sedan till den 6 oktober.
Läs mer om dryck
Vill du ha mera tips på mat, dryck och krogar? Eller dela med dig av egna tankar och favoriter? Gå med i DN:s Facebookgrupp Snacka om mat och krog!