Hongkongbaserade MTR har varit tunnelbanans utförare sedan man i början av 2009 tog över efter franska koncernen Veolia. På natten till söndag övergår ansvaret för operationerna till nybildade Connecting Stockholm.

– Alltså från klockan 4 byter vi från det ena till det andra och det är ju vår utmaning, men som resenär ska man faktiskt inte märka någonting. Du kan se att de har nya uniformer och att det inte står MTR någonstans längre, men inget annars, säger Andreas Strömberg.

Det handlar om cirka 3 300 personer som nu byter arbetsgivare, det är endast olika ledningstjänster och -roller där personalen nu blir en annan. SL har dock tagit höjd för att något ändå skulle kunna gå fel med tanke på så många delar som ska byta organisation.

– Det är över hundra it-system som ska migreras, nya behörighetssystem, nya passerkort och så vidare, men hittills har allt följt planen och det finns inget som oroar oss, säger Andreas Strömberg.

– Det är ju så väldigt mycket digitalt bakom all kollektivtrafik nu för tiden, men vi har ju manuella rutiner för att kunna köra trafiken också i värsta fall.

En annan nyhet med operatörsbytet, som förhoppningsvis så få som möjligt ska behöva lära sig, är att hittegods ska återfås på annan plats. Kvarglömda saker i tunnelbanan har hittills samlats i lokaler på Klara östra kyrkogata, men från måndag är det i ett nytt kontor på Liljeholmstorget som gäller.

Connecting Stockholm var en av fyra anbudsgivare för att få det strikt 11-åriga avtalet värt 40 miljarder kronor. Utöver själva tågtrafiken har bolaget hand om allt från planering till städning – ingår gör också att sätta igång de de nya t-banesträckorna till Barkarby, Arenastaden, Nacka och Söderort, totalt tolv nya stationer.

Anna Sandh är en av alla som nu byter arbetsgivare, hon går från att på fredagen vara pressansvarig kommunikatör på MTR till att bli kommunikationschef på Connecting Sweden från lördagen. Deras målsättning är densamma som SL:s, att resenärerna inte ska märka någonting.

– Det är så man jobbar under SL:s paraply i alla kontrakt. Och precis som de har vi också förhöjd beredskap, det har vi fram till dess att vi kan konstatera att allt har gått precis som vi tänkt oss, säger Anna Sandh.

Fakta.Connecting Stockholm

● Connecting Stockholm AB är ett svenskt bolag vars huvudägare är bolagen Go-Ahead och Comfort Delgro.

● Go-Ahead är delägare i Govia Thameslink Railway som är en av Storbritanniens största järnvägsoperatörer.

● Koncernen är också etablerad som kollektivtrafikutförare i Australien, Irland, Singapore, Tyskland och Norge.

● Comfort Delgro bedriver spår- och tunnelbanetrafik genom dotterbolaget SBS Transit i Singapore och har verksamhet i sju länder, bland annat Storbritannien, Australien och Nya Zeeland.

Share.
Exit mobile version