Planen var att en ny sträng miljözon i klass 3 skulle införas i Stockholms citykärna vid årsskiftet. I det 180 000 kvadratmeter stora området – som ramas in av Kungsgatan, Birger Jarlsgatan, Hamngatan och Sveavägen – skulle det det bli totalförbud mot renodlade bensin- och dieselbilar. Under det första halvåret 2025 var sedan en utvidgning av zonen planerad.

Nu stoppas miljözonen av Länsstyrelsen i Strockholm. Detta sedan ett antal aktörer har överklagat. Fredagens besked får följden att zonen inte kan realiseras förrän ärendet har nått ett slutligt avgörande.

– Jag är förvånad över länsstyrelsens besked. Nu behöver vi analysera detta för att se vilket vår nästa steg blir. Men för oss är det oerhört angeläget att miljözonen kommer på plats för att förbättra luftkvaliteten i ett område där många rör sig till fots, säger trafikborgarrådet Lars Strömgren (MP).

Hur förvånande är det egentligen? Flera aktörer har ju överklagat.

– Det är ett litet antal aktörer som har överklagat till länsstyrelsen, men vi har utifrån lagstiftningen och våra juridiska bedömningar inte sett varför detta skulle behöva hända.

Är du orolig för att det inte blir någon miljözon alls?

– Jag kan inte se varför det inte skulle vara möjligt. Men beskedet är förvånande och det är kontraproduktivt eftersom den här omställningen är så viktig för stockholmarnas hälsa, säger Lars Strömgren.

Miljözon i Stockholms City

Mindre än tio procent av resorna till och från city görs med bil. Över tre fjärdedelar av lastbilarna i området är genomfartstrafik.

Moderaterna är en av de överklagande parterna. Man har bland annat argumenterat för att frågan inte utretts tillräckligt och att tidsramarna varit för snäva. Oppositionsborgarrådet Dennis Wedin (M), som avfärdat miljözonen som symbolpolitik, är nu jublande glad över länsstyrelsens besked.

– Det här visar att vi som överklagade hade på fötterna. Det här är ett vallöfte som har klistrats in rätt i budget. Jag är stolt över att vi tillsammans med Stockholms näringsliv har vunnit den här viktiga delsegern, säger Dennis Wedin.

– Det här är oerhört pinsamt för det rödgröna styret. De måste släppa på prestigen nu. Givetvis måste hela beslutet hävas. En miljözon måste ha lagligt stöd, och det är just det som jag och de andra överklagande finner otydligt, fortsätter Dennis Wedin.

Kristdemokraternas Nike Örbrink instämmer och kallar detta för en glädjens dag.

– Det är ett mycket välkommet besked att alla företagare som drabbas av förslaget nu får lite mer tid. Vi kristdemokrater kommer fortsätta arbeta för att stoppa zonen i sin helhet, säger hon.

Bland de överklagande bolagen märks även fastighetsbolag, taxibolag och ett färdtjänstbolag.

Fakta.Miljözon 3 – det här gäller

För personbilar gäller:

Rena elfordon tillåts.

Gasfordon med utsläppsklass Euro 6 tillåts.

Bränslecellsfordon tillåts.

Laddhybrider tillåts inte.

För lätta lastbilar och lätta bussar gäller:

Rena elfordon tillåts.

Gasfordon med utsläppsklass Euro 6 tillåts.

Bränslecellsfordon tillåts.

Laddhybrider tillåts inte.

För tunga lastbilar och tunga bussar gäller:

Rena elfordon tillåts.

Gasfordon med utsläppsklass Euro 6 tillåts.

Bränslecellsfordon tillåts.

Laddhybrider med utsläppsklass Euro 6 tillåts.

Share.
Exit mobile version