– Vi ska elektrifiera våra ikoner. Det handlar om att väcka liv i det klassiskt amerikanska som är själen i våra ikoniska modeller – det som står för tuffhet och självsäkerhet. Vi kombinerar det europeiska ingenjörskapet med den amerikanska stilen, säger Peter Zillig, marknadsdirektör för Ford Europa, på presskonferensen när nya Explorer presenteras.

En mäktig jänkare som plöjer vägar likt ingen annan alltså? Mja, den nya eldrivna Ford Explorer har visserligen en rejäl huv som påminner om den klassiska asfaltsnötaren – men den är mjukare i formerna, mindre och framför allt släpper den inte ut några avgaser därbak.

Storsuven har blivit en elegant kompakt crossover – med lite europeisk krydda.

För Ford har samarbetat med Volkswagen, och det märks i instrumenteringen. Såväl växelspak, informationsskärm bakom ratten som reglage för värme och kyla känns igen från ID-bilarna. Men Ford har egna lösningar som bör gillas av den som saknar de förvaringsutrymmen som skalats bort i många nya elbilar. Handskfacket är kvar och i mittkonsolen finns ett utrymme som utan problem härbärgerar en större laptop. Och under den flyttbara pekskärmen finns ett bra utrymme för diverse småprylar.

Dessutom kan jag till min stora glädje få in min lilla axelremsväska under ytterligare ett utrymme framför mittkonsolen – normalt brukar den få trängas med passagerarens fötter.

Den 15 tum stora pekskärmen är lättnavigerad – även om själva navigationssystemet har sina brister. Flera gånger under provkörningen varnar den för sent för avfarter som vi då alltså missar. Det är nog bättre för en kommande köpare att vara beredd på att koppla in egna navigationsappar via Apple Carplay eller Android Auto.

Resultatet av det amerikansk-europeiska äktenskapet har ändå blivit bra. Explorer är trevlig att köra, styrkänslan god och stötdämpningen så bra att fartgupp knappt märks. Dessutom är filhållningsvarnaren snäll i sina korrigeringar när jag glider närmare mittlinjen – den för mig mjukt tillbaka.

Stolarna är precis så där amerikanskt komfortabla som man kan förvänta sig, och det är inte svårt för mig att hitta en bra körställning trots att jag är rätt kort i rocken. Att det finns massagefunktion i förarstolen uppskattas under långfärder. Även baksätet är skönt och rymligt.

Ford Explorer finns dels i en bakhjuls- och dels i en fyrhjulsdriven version. Den bakhjulsdrivna har ett batteri på 77 kilowattimmar och får ta släp på 1000 kilo, och den fyrhjulsdrivna har en dragvikt på 1 200 kilo. Räckvidden, enligt WLTP-måttet, för den bakhjulsdrivna är på cirka 60 mil, och för den fyrhjulsdrivna ligger den på 56 mil.

Prismässigt ligger den bakhjulsdrivna versionen bra till jämfört med konkurrenterna – så Fords målgrupp med tjänstebilister har nu alltså mer att välja på.

Explorer utvecklas och tillverkas i Europa – i det nya centrat för elbilar i tyska Köln. Men trots att Explorer byggs på europeisk mark, och alltså slipper de strafftullar som Kinatillverkade elbilar får, så följer Ford trenden hos andra biltillverkare – och slopar planerna på att bara sälja elbilar i Europa från och med 2030, skriver biltidningen Autocar.

– Jag tror inte att vi kan gå ”all in” på någonting förrän våra kunder bestämmer sig för att de är ”all in”, och det går framåt i olika takt runt om i världen, säger Marin Gjaja, operativ chef för Ford Model E, till Autocar.

Som tidigare rapporterats har efterfrågan på elbilar i Europa minskat, framför allt i Tyskland där bonusen för nollutsläppsbilar tagits bort.

Men samtidigt satsar Ford också på att utveckla en ny plattform för mindre och billigare elbilar, avslöjar Marin Gjaja, och säger till Autocar att de första bilarna från den kan komma i slutet på 2026 eller början av 2027.

Ford Explorer RWD Long Range

Miljö

Koldioxidutsläpp: 0 gram/km vid blandad körning.

Förbrukning: 1,39 kWh/mil vid blandad körning.

Räckvidd: 60 mil.

Ekonomi

Pris/Förmånsvärde/Privatleasing: 539 900/2 488/8 495 kronor.

Årlig fordonsskatt: 360 kronor per år.

Garantier: Nybil 5 år/15 000 mil, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, batteri 8 år/16 000 mil.

Teknik

Motor: El, total effekt 210 kW (286 hk), 545 Nm.

Batterikapacitet: 77 kWh (netto).

Max laddeffekt hemma/snabbladdning: 11/135 kW.

Drivning: Bakhjulsdrift

Växellåda: Enväxlad.

Acceleration 0–100 km/tim: 6,4 sekunder.

Toppfart: 180 km/tim.

Digitalt

Pekskärm: 15 tum.

App: Fordpass.

Apple CarPlay/Android Auto: Ja/Ja.

OTA (nätuppdatering): Ja.

Mått/vikt

Längd/bredd/höjd: 446/206/163 centimeter.

Bagagevolym: 530/1 460 liter med bakre ryggstöd uppe/fällda.

Tjänstevikt: 2090 kg.

Maximal släpvagnsvikt: 1000 kg.

Betyg del för del:

Köregenskaper 4

Säkerhet 4

Miljö 5

Komfort 4

Ekonomi 3

Totalbetyg = 20 av 25

Plus

Komfortabel.

Gott om förvaringsutrymmen.

Smart pekskärm.

Minus

Långsam navigation.

Reglage för värme och kyla svårhanterliga.

Ingen ”frunk”, förvaringsutrymme under huven fram.

Läs mer: Fler biltester

Läs mer: Fler artiklar om elbilar

Share.
Exit mobile version