Sedan i våras har man kunnat notera att priset på elbörsen följer en allt tydligare så kallad ”duck curve”. Formen på kurvan påminner om konturerna på en anka, med en djup buk med lågt pris som uppstår mitt på dagen, och sedan följer halsen upp under eftermiddagen och kvällen.

Trenden har varit tydlig en längre tid och beror på det ökade inslaget av solenergi. Under 2025 har det månad för månad blivit allt mer utpräglat, och faktum är att om man beräknar genomsnittspriset för varje timme under dygnet under året hittills, så har det varit något lägre mitt på dagen än på natten, enligt DN:s genomgång.

Det bekräftas av elmarknadsanalytikern Magnus Thorstensson, på branschorganisationen Elföretagen.

– Middagsdippen har sjunkit för varje år, men det är först 2025 som den sjunkit under nattpriserna säger han.

Enligt Magnus Thorstensson är det subventionerad solenergi från inte minst Nederländerna och Tyskland som står för det starkaste bidraget till dippen, och även att priserna på el numera kan vara negativa, när det varit som störst överskottsproduktion.

– Om vi hade 4 procent timmar med negativa priser 2023 och 7-8 procent 2024 så har trenden legat på 10 procent i år.

De negativa priserna kommer också från överskottsproduktion av vindkraft.

Han tror att utvecklingen bara kommer att fortsätta ju större inslaget av väderberoende energi blir i elsystemet.

De senaste åren har myndigheter och elbolag uppmanat konsumenter att övergå till timprisavtal. Moderna elmätare som läser av förbrukningen i realtid håller på att installeras i hem över hela Sverige, sammanlagt 5 miljoner mätare. Från i höst ska dessutom elförbrukningen mätas varje kvart.

Med timprisavtal skulle hushållen kunna planera elanvändningen och värma vattentankar och köra värmeanläggningar när priset var lågt. Det blev något av en sport för elbilspendlarna att pricka in de billigaste timmarna på natten.

Men att ladda bilen på dagen är för många inte ett alternativ, eftersom den står på jobbet då.

– I och med att vi får mer icke planerbar produktion i nätet och större prisvariation så kan du tjäna mer om du är flexibel. Då får man ställa sig frågan: kan och vill jag vara det? Och ha ett elavtal utifrån det, säger Magnus Thorstensson.

Det låga priset på dagtid, och minuspriserna, sänker kostnaderna för de rörliga månadsabonnemangen på el, eftersom priset räknas ut som ett genomsnitt för alla dygnets timmar.

Det betyder att det för elbilsägare sannolikt inte längre lönar sig i någon större utsträckning att ha timprisavtal, om det inte finns annan stor elförbrukning som man kan flytta till dagtid.

Magnus Thorstensson håller med om detta, men påpekar att det inte blivit dyrare att ladda bilen.

– Det som har hänt är ju att det blivit billigare på dagen, inte att det blivit dyrare på natten, säger han.

Share.
Exit mobile version