Den 1 januari 2027 måste alla svenska nätbolag införa så kallade tidsdifferentierade effektavgifter. Det innebär att kunderna kommer att få betala en extra avgift baserad på den högsta elförbrukningen under exempelvis en timme. Ju mer el som används under just den timmen desto högre blir avgiften oavsett hur förbrukningen ser ut övrig tid.

Exakt hur beräkningen ser ut skiljer sig åt från elnätsbolag till elnätsbolag. Men oavsett vilket innebär det en förändring för många konsumenter, som nu kommer att ”straffas” om de använder mycket el under vissa timmar på dygnet.

Trots att det är två år kvar till dess att avgiften blir obligatorisk har vissa elnätsägare redan nu börjat skicka ut avgifterna till sina kunder.

I projektet ”Datastandard nättariffer”, som det statliga forskningsinstitutet Rise driver tillsammans med en rad stora elnätsbolag, fordonstillverkare och aktörer som jobbar med smartstyrning, jobbar man med att ta fram just en datastandard för elnätstariffer.

Eftersom en laddbox drar väldigt hög effekt kommer skillnaden att bli märkbar för den som har elbil med hemmaladdning. Enligt ett exempel i tidningen Ny Teknik kan laddningen leda till att hushållets effekttopp kan öka med 400 procent fastän den bara ökar hushållets elförbrukning med 30 procent. Det är en av anledningarna till att kritiker har kallat effekttarifferna för en straffskatt för elbilsägare.

Men om företag som utvecklar tjänster för smart laddning får tillgång till hur tariffen fungerar för varje enskild kund kan de optimera din laddning utifrån de nya förutsättningarna utan att själva behöva ha koll på hur tariffen ser ut hos varje specifikt elnätsbolag.

– För dem som har elbil som de laddar hemma innebär smart laddning inte bara att man tar hänsyn till elpriset, utan även till nätets kapacitet och avgifter. Det innebär att de, om de använder smarta tjänster för sin elbilsladdning, precis som i dag kan stoppa in sladden och gå därifrån och inte ska behöva tänka på det här, säger Niklas Thidevall och fortsätter:

– Kanske innebär detta att bilen inte längre laddas fullt under några få timmar då elpriset är som lägst utan att laddningen i stället smetas ut lite mer.

Att sprida ut laddningen kan alltså vara bättre i ett läge där man måste betala både för förbrukning och hur mycket effekt man tar ut under ett specifikt tidsintervall.

Om inte den här standarden tas fram, vad skulle det innebära för elbilsägare att fortsätta som de gör i dag?

– Om du över huvud taget inte tar hänsyn till nättarifferna innebär det att du riskerar att åtminstone någon gång per månad ladda vid fel tidpunkt och att du får betala maxavgift helt i onödan. Det kan handla om flera hundra lappar extra i månaden.

Fakta.Effektavgifter

● När många vill få el samtidigt, till exempel för att ladda elbilar, skapas så kallade effekttoppar vilket kan skapa problem i elsystemet. Med effektbaserad prissättning vill elnätsföretagen skapa incitament för kunden att bidra till att jämna ut dessa toppar.

● Vanligtvis är det timmedeleffekter man använder sig av, det vill säga antalet kWh man mäter upp under den timme med högst förbrukning under dagen. Ibland används den högsta uppmätta timmedeleffekten och ibland används ett medelvärde av några dagars toppnoteringar.

● Effektavgifter innebär att kunder betalar en extra avgift baserad på den högsta elförbrukningen under en viss tidsperiod, vanligtvis under en timme. Ju mer el som används samtidigt, desto högre blir avgiften, oavsett hur den totala förbrukningen ser ut under resten av månaden.

Källa: Energimarknadsinspektionen.

Läs mer: Smart teknik sparar el i villan: ”Krävs inga expertkunskaper”

Läs mer om mobilitet och transportsektorns gröna omställning på di.se/mobilitet.

Share.
Exit mobile version