Den snabba omställningen av bilindustrin innebär att allt fler tillverkare satsar på elbilar med automat växellåda, vilket gjort det svårare för Trafikverket att köpa in manuellt växlade bilar till körproven.

Men nya EU-regler kan bidra till en lösning.

Enligt förslaget till det så kallade fjärde körkortsdirektivet kan den som gjort körprov med automatväxlad bil genomgå en minst sju timmar lång utbildning med en manuellt växlad bil, och på så sätt få behörighet till båda kategorierna.

I dag får den som kör upp med automatbil ett villkorat körkort, som innebär att hen inte får köra bilar med andra växellådor.

– Man öppnar upp för att slippa villkoret om man går utbildning med manuell bil innan körprovet. Man kan också göra det i efterhand, och då häva villkoret, säger Olof Stenlund.

Som reglerna ser ut nu är den enda möjligheten att häva villkoret att göra ett nytt körprov med manuellt växlat fordon.

Olof Stenlund menar att kravet fungerar som en bromskloss i omställningen av den svenska bilflottan. Unga personer fortsätter lära sig köra i gamla bilar för att slippa villkoret.

– Många föräldrar behåller sin manuella bil tills barnen tagit körkort, för att man inte ser det som ett ”riktigt” körkort om man inte har den behörigheten.

De senaste tio åren har antalet personer som tar automatkörkort ökat med över 600 procent. 39 procent av alla godkända körprov 2024 gav behörighet till endast automatbilar. Men utvecklingen hade kunnat gå ännu snabbare, enligt Olof Stenlund.

– Villkoret fördröjer omställningen till modernare, miljövänligare och trafiksäkrare fordon.

Fakta.Körkortsdirektivet

Förslaget om ett nytt körkortsdirektiv uppdaterar tidigare EU-regler från 2006.

Syftet är att öka trafiksäkerheten och förenkla resande inom EU, genom liknande regler. Bland annat ska digitala körkort gälla i hela unionen.

EU-parlamentets ståndpunkt antogs i februari 2024. Svenska S, MP och L röstade för. M, KD, C och SD röstade mot. V lade ned sin röst.

Han menar att EU därför hade kunnat skapa ännu större flexibilitet för hur medlemsländerna ska hantera hävandet av automatvillkor.

– Till exempel är det ju väldigt olika hur många timmar man behöver för att lära sig hantera en växellåda. Säg att man lär sig på tre timmar, då är man ändå tvungen till att köra fyra timmar till.

Möjligheten att göra ett nytt körprov kommer finnas kvar för den som inte vill genomgå utbildningen, understryker Olof Stenlund.

Trots synpunkterna är Transportstyrelsens hållning att förslaget som nu ligger på bordet är ett steg i rätt riktning. På längre sikt kan förändringen innebära att det blir standard att köra upp med automatväxlad bil.

– Utgångsläget blir automat och den som vill köra manuellt får göra det som ett tillägg, antingen genom utbildning eller genom ett särskilt körprov, säger Olof Stenlund.

När bilar med förbränningsmotorer slutar tillverkas i EU till 2035 kan slutet för den manuellt växlade bilen bli än mer definitivt.

– Det kommer troligen att finnas kvar manuellt växlade bilar även efter 2035, men om det i framtiden i stort sett bara finns tillgång till automatväxlade fordon kommer villkoret i princip inte längre ha någon betydelse, säger Olof Stenlund.

Förslaget till det nya körkortsdirektivet lades fram av kommissionen redan 2023 och Europaparlamentet antog förslag på ändringar för snart ett år sedan. Sedan dess pågår så kallad trilog, då parlamentet, kommissionen och rådet ska komma överens om utformningen.

Transportstyrelsen tror att förhandlingarna kan bli klara under våren. Enligt förslaget ska medlemsländerna sedan tillämpa de nya reglerna tre eller fyra år efter att det nya direktivet trätt i kraft.

Läs mer:

Körkort för manuellt växlade bilar kan dö ut

Share.
Exit mobile version