Det är onsdag i oktober och snön faller över Kirunas stilla villagator. Kontrasten till chocksiffrorna i LKAB:s kvartalsrapport kunde knappast vara större. Förlusten för det statliga gruvbolaget de tre senaste månaderna blev 2,4 miljarder kronor. Bakom ligger en kostnad på 4 miljarder kronor för att LKAB måste riva flertalet av Kirunas villagator. Det handlar om beskedet som kom i augusti om att ytterligare en tredjedel av Kiruna stad påverkas efter nya sprickbildningar från brytningen av den enorma malmkroppen under staden. Det handlar om 6 000 invånare och 2 700 bostäder fram till 2035.

För att förstå vidden måste dessa 6 000 personer läggas till de 6 000 som redan håller på att flytta – i en stad med totalt runt 18 000 invånare.

Hur ska vi förstå en mångmiljardförlust för stadsflytten under ett enda kvartal?

– Förenklat har att göra med andelen malm vi brutit som påverkar stadsomvandlingen, säger vd Jan Moström på onsdagseftermiddagen.

Han pekar på att förlusten blev extra stor just detta kvartal eftersom det hänför sig till brytning som redan skett. Totalt ska det utvidgade påverkansområdet kosta Loussavaara-Kiirunavaara AB (från de två gruvbergstopparna som ramar in staden) 20 miljarder kronor under ett decennium.

Kommer miljardförlusterna att fortsätta tio år framåt nu?

– Nej, nej, men det kommer att påverka resultatet som en produktionskostnad och jag räknar med en kostnadsökning på upp mot 2 miljarder kronor årligen, säger Jan Moström.

På marginalen påverkade även normala faktorer kvartalet, som en starkare krona gentemot dollarn och lägre priser på järnmalmpellets vilket drog ner försäljningssumman.

LKAB står inför flera stora utmaningar. Man satsar stort på ny klimatvänlig tillverkning av så kallad järnsvamp där vätgasteknik ersätter fossilt kol i processen. Detta initiativ som kallas Hybrit ska minska koldioxidutsläppen kraftigt på färdigt stål i ett samarbete med SSAB, som ska bygga ett stålverk i Luleå.

LKAB ska alltså använda samma teknik som krisande Stegra i Boden ska använda.

DI har tidigare skrivit om att LKAB:s styrelse skjutit upp investeringsbeslutet.

Är Hybrit försenat?

– Ja, vi hade räknat med miljötillståndsbeslut i slutet av året, nu är det försenat till nästa sommar. Samtidigt jobbar vi intensivt med produktionsprocesserna. När man fattar ett så här stort beslut måste man vara relativt säker på framtida produktionskostnad och att det lönar sig.

LKAB:s beslut blir viktigt – SSAB:s nya stålverk i Luleå som ska stå färdigt 2029 räknar med järnsvamp från LKAB i det gemensamma Hybritprojektet.

Jan Moström vill inte dra paralleller till krisande Stegra, som använder samma teknik.

– Jag har inte insyn i deras affärsplan.

Dessutom finns fortfarande utmaningar med Malmbanan som transporterar järnmalmsprodukter till hamnarna i Narvik och Luleå. LKAB har tappat stora summor efter flera urspårningar.

Den nya nationella infrastrukturplanen med specificerade projekt presenterades nyligen av regeringen.

Är du nöjd?

– Nej, vi hade hoppats ett antal kapacitetshöjande åtgärder för att få ut större volymer, men det blev inga.

Läs mer:

Gruvan slukar parets hotell: ”Kan inte lägga oss ner och dö”

Sjukhuset mitt i sprickzonen: ”Lappas och lagas”

Share.
Exit mobile version