Elhybriden Toyota Yaris Cross introducerades 2021. Sedan dess har den japanska biltillverkaren gjort ett segertåg på den europeiska marknaden – bara förra året såldes modellen i 200 000 exemplar. Det är uppenbarligen så att europeiska bilköpare gillar de här så kallade kompaktsuvarna – och sannolikt också lockas av Toyotas pålitlighet när det gäller att slippa undan verkstadsbesök och att kunna glida igenom besiktningen utan anmärkningar.

Yaris Cross är alltså en elhybrid, vilket innebär att man kan glömma laddkabeln. Förbränningsmotorn laddar elmotorns batteri under färd, och det går att köra på enbart el i lägre hastigheter – till exempel i stadstrafik.

Bild 1 av 2

Vår provkörningsbil ”Premiere Edition” är den bäst utrustade och betingar ett pris på 424 900 kronor. Den billigaste instegsversionen går på 363 900 kronor.

Bild 2 av 2

Nu sitter Toyotas femte generation av hybridteknologin i nya Yaris Cross, och den har fått både en starkare elmotor och en ny växellåda. Den totala systemeffekten i vår provkörningsbil är på 96 kilowatt, eller 130 hästkrafter. Vridmomentet har ökat med 30 procent, vilket ger lite extra kraft vid till exempel omkörningar.

När vi kör på slingriga, lappade och lagade vägar under provkörningen är det tydligt vad Toyota lyckats bäst med – stötdämpningen är riktigt mjuk och fin och styrningen direkt och skön att hantera. Men på vägpartierna med grov asfalt är det precis som tidigare i Yaris Cross – knattret från vägen läcker in i bilen på ett störande sätt. Också motorvrålet när bilen går över från el till bensin är alldeles för högt – trots att Toyota lagt in extra isolering i motorrummet.

Bild 1 av 2

Bild 2 av 2

Förarassistanssystemen är smarta. Ett är ”Acceleration Suppression” som dämpar farten i lägre hastigheter för att undvika kollision med fordonet framför. ”Proactive Driving Assist” ger föraren styr- och bromsstöd om det skulle finnas hinder på vägen. Under provkörningen märker vi direkt hur bilen mjukt minskar farten efter en kurva när det ligger en bil i lägre hastighet framför oss.

Ett annat system där Toyota generellt är bättre än konkurrenterna är filhållningsvarnaren – skulle man börja närma sig mittlinjen under körningen så för bilen på ett väldigt diskret sätt en tillbaka till rät linje i filen. Många andra biltillverkare har filhållningssystem som ger obehagliga ryckningar i ratten.

Men den inbyggda navigationen lämnar en del att önska – den är så långsam att både jag och kollegan missar avfarter flera gånger. Det är nog bättre att koppla in Google Maps från mobiltelefonen, eller kanske nån av de bättre navigationsapparna som man laddat ned. Såväl Apple CarPlay som Android Auto finns förstås att tillgå.

Priset på den fullutrustade provkörningsbilen är högt, hela 424 900 kronor. För den som kan nöja sig med en motor på 115 hästkrafter går det att komma undan med en prislapp som ligger mer än 100 000 under.

Toyota Yaris Cross HEV Premiere Edition 130

Miljö

Koldioxidutsläpp: 109 gram/km vid blandad körning.

Förbrukning: 0,4-0,5 lit/mil vid blandad körning.

Ekonomi

Pris/Förmånsvärde/Privatleasing: 424 900/6 440/6 495 kronor.

Garantier: Nybil 3 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, hybridsystem 5 år.

Teknik

Motor: Bensin/el, total effekt 96 kW (130 hk). Bensin 68 kW (92 hk), 120 Nm, el 62 kW (83 hk).

Drivning: Framhjulsdrift

Växellåda: Automatväxlad.

Acceleration 0–100 km/tim: 10,7 sekunder.

Toppfart: 170 km/tim.

Digitalt

Pekskärm: 12,3 tum.

App: My T.

Apple CarPlay/Android Auto: Ja/Ja.

Mått/vikt

Längd/bredd/höjd: 418/176/159 centimeter.

Bagagevolym: 397–1 097 liter med bakre ryggstöd uppe/fällda.

Share.
Exit mobile version