Tullfrågan och utmaningarna som följer med de 25-procentiga tarifferna stod i fokus under både Volvo Cars huvudägare Li Shufus och nygamle vd:n Håkan Samuelssons stämmotal på torsdagen.

Under sitt första tal på plats på fyra år sa Li Shufu, som talade kinesiska, att rationaliseringen av den globala ekonomin har snabbats på och att hindren för handel och investeringar blir allt högre.

– Vi står nu inför enorma utmaningar i världshandeln sa han, utan att direkt nämna besluten i Vita huset om tariffer.

Efter att ha uppmärksammat den goda vinsten förra året och att Volvo Cars, som han sa, blev ”världens snabbast växande lyxbilsmärke 2024”, sa Li Shufu att den nya osäkerheten redan påverkar Volvo.

– Men vi vidtar aktiva åtgärder för att säkerställa en stabil och hållbar tillväxt, sa han, och med prövade aktieägare som primär adressat sa han:

– Jag hoppas att ni nästan 170 000 aktieägare har förståelse för Volvo Cars omställning och fortsätter att engagera er i denna kritiska period.

När 74-årige Håkan Samuelsson nu återinträtt som chef för en period på upp till två år, som kontraktet är skrivet, förefaller han göra det med ett stort mått av frihet att styra om riktningen. Det blev bilden av hans stämmotal.

Samuelsson listade ”tre hörnstenar i ett turnaroundprogram” som han hoppades kunna beskriva mer i detalj om någon månad. Men något skifte i el-fokuset blir det inte tal om.

– Vi får inte bli osäkra när försäljningen av rena elbilar går ner någon månad, de som andra ser som ett hot ser jag som en möjlighet för Volvo.

Den andra ”hörnstenen” han nämnde var ”lönsamhet”.

– Med elektrifieringen kommer inte bara positiva saker, utan till exempel enorma mängder nya konkurrenter, inte bara i Kina. Vi har också sett en stor uppbyggnad av kapacitet i fabrikerna. Då är det det sämsta att inte utnyttja den. Men marginalerna är pressade och det är inte så lätt att snacka upp priserna. Då är det kostnadssidan man får jobba med för att få upp lönsamheten.

Den nye vd:n pekade där också på ökat samverkan med Geelygruppens övriga märken.

– Det är en unik möjlighet som ska vi ta tillvaro på, sa han, och talade också om att jobba effektivare och smartare.

Tredje ”hörnstenen” är en slags Trump-effekt: Regionalisering.

– Vi har regionala enheter centrerade runt Kina, Europa och USA som behöver få mer självständighet, jobba friare, ha egna leveranskedjor och en större variation i produkterna.

– Vi såg det som de kallar Liberation Day, med tullar på 25 procent. Jag är inte överraskad men det är en indikator på att vi måste bygga bilar där vi säljer dem, sa Samuelsson.

Specifikt nämnde han den befintliga fabriken i Charleston i USA.

– Det är säkert så att vi behöver bygga en ny modell i Charlestonfabriken. Men också utnyttja värdet i möjligheten i att kunna exportera därifrån.

På frågor från medier om hur konkreta planer som finns för att flytta produktion till Charleston svarade Håkan Samulesson:

– Det är något vi måste titta på. En viss startsträcka behövs ju, men det är väldigt bra att vi har en fabrik i USA, annars hade vi haft en längre startsträcka.

I Göteborg tillverkas de viktiga modellerna XC60 och den större XC90. Men det betyder inte att anställda på Volvo Cars i Göteborg behöver vara direkt oroliga, lät han förstå.

– Om bilarna gjorts i Göteborg hittills behöver de börja tillverkas i USA. Men å andra sidan räknar vi med att bolaget behöver växa och ta marknadsandelar i elektrifieringen. Så jag ser ingen framtid där vi behöver skala ner verksamheten i Göteborg, det är alldeles för tidigt att börja spekulera om.

Just nu byggs det som varit tänkt att bli Volvo Cars och Northvolts gemensamt ägda batterifabrik i Torslanda. Men efter partnerns konkurs är det fortsatt osäkert om byggnaderna kommer att fyllas med just batteritillverkning. Det låter Håkan Samuelsson förstå.

– För en elbillstillverkare är det viktigt att ha kontroll på sin egen batteritillverkning. Var den ska ligga får vi se. Vi får titta på hur ska ska hitta en partner som kan hjälpa oss med batteriteknologin.

På en fråga från en aktieägare om vad som lockar honom att åter bli vd svarade Håkan Samuelsson först ”alla trevliga människor”. Sen sa han:

– Volvo är lite av mitt bolag också, fortfarande, känner jag. Och man vill gärna hjälpa att det ska komma ut som vinnare. Lyckas det ska jag gå i riktig pension.

Share.
Exit mobile version