På Viking Cinderella är det redan julstämning. Det hänger ljusslingor, girlanger och julgranskulor överallt. Fartyget är redo för lillajulssäsongen och alla festsugna människor, också dem som blir överförfriskade och hamnar i någon av förvaringscellerna. Där har nämligen nyss installerats en ny typ av larmsystem som kan rädda liv.
– I början hade vi farhågor om att systemet inte skulle fungera till havs, eftersom det mäter så små vibrationer. Men det visade sig att vi hade fel, säger Christian Hartvik, Viking lines skyddschef, medan han leder oss elva trappor upp till kommandobryggan.
Här styrs fartyget, men besättningen kan samtidigt följa med olika delar av fartyget, också förvaringscellerna, via säkerhetskameror.
Enligt lagen ska väktare en gång i timmen titta till personer som finns i förvaringsceller. På en timme kan ändå mycket hända, en berusad person kan börja kräkas eller tappa medvetandet. Det är där det nya övervakningssystemet kommer in.
Larmet bygger på en radar som finns i taket, och som mäter olika livsfunktioner hos den som finns i cellen. På Cinderella mäter systemet andning och rörelser, men det är också möjligt att mäta hjärtslag.
Jonas Liljeblad, servicechef på Elotec Finland som tillverkar systemen, anmäler sig som frivillig testperson och går ner till en av båtens celler. Snart registrerar också monitorn att det finns någon i utrymmet.
– Om han nu skulle gå från att röra på sig till att bli stilla så reagerar systemet. Om hans andningsfrekvens blir låg så larmar det, säger Peter Kvis som är vd för Elotec i Finland.
Då larmet i Cinderellas förvaringscell går hörs det både på kommandobryggan, hos vakterna och i fartygets reception.
När Liljeblad stiger ur cellen går larmet genast eftersom systemet inte längre registrerar någon rörelse.
– Personalen är i cellen på minuter eller till och med sekunder, säger kapten Sebastian Henriksson.
Systemet har funnits ombord på Viking lines Glory, Grace och Cinderella sedan januari. Senare i år får även XPRS och Gabriella systemet.
De installerades efter att Justitieombudsmannen förra året slog larm om brister i ordningsverksamheten på kryssningsfartygen.
Att larmet finns är en trygghet säger Hartvik.
– När vi testade larmen hade vi en nära ögat-situation. Det var en person i cellen vars andning plötsligt sjönk väldigt lågt.
Under de senaste elva åren har omkring hundra människor dött i polisens häkten i Finland. Det har lett till en prickning av Justitieombudsmannen. I Norge, där betydligt färre dör i häkten än i Finland, finns radartekniken i alla polishäkten och dessutom i en del fängelser. Man planerar också att införa övervakningssystemet på sjukhus.
Fängelset i finska Karleby har testat systemet sedan 2022, som ett pilotprojekt, med goda erfarenheter. Det finns dock inga beslut i nuläget om att införa tekniken i fler häkten eller anstalter i Finland.
– Systemet kostar, men ett dödsfall kostar också samhället, säger Peter Kvis.
Fakta/Dödsfall i Sverige
I Sverige inträffar mellan fem och tio dödsfall varje år bland intagna på anstalter och i häkten, enligt justitiedepartementet.
Oftast är det av naturliga orsaker, men även självskador och självmord förekommer.
Alla dödsfall och allvarliga skador ska anmälas till polisen, och i vissa fall ska det genomföras en rättsmedicinsk undersökning av den avlidna.