Punktskatten på plastpåsar infördes den 1 maj 2020 och försäljningen av påsarna störtdök. En dryg månad senare uppgav Ica och Coop att deras försäljning av plastkassar halverats medan försäljningen hos Axfood-kedjorna minskat med 70 procent.

Nu räknar kedjorna med att försäljningen ökar igen, men inte till samma nivåer som tidigare.

”Många har hittat andra, mer hållbara sätt att bära hem sina varor”, skriver Kristina Hermansson, kommunikationschef på Lindex där man tagit betalt för plastpåsar sedan 2017 för att bidra till minskad konsumtion.

”Kundbeteendet har ändrats, det finns fler som har kommit in i vanan att ta med sig flergångskassar till butiken. Och det finns säkert många kunder som av bara farten kommer att fortsätta att välja papperskassen”, skriver Willys kommunikationschef Johanna Eurén i ett mejlsvar.

Ändrade kundbeteenden till trots förbereder sig de flesta ändå på att fler kunder kommer att välja plastkassar. Åhléns kommer att återinföra sin minsta plastpåse, i A4-storlek, som tidigare tagits bort då den ansågs bli för dyr med plastskatten.

Vad priset för en plastpåse blir efter att skatten tagits bort är inte riktigt klart. De flesta uppger att de kommer att sänka priset motsvarande skattens sänkning, men plastpåsen blir inte nödvändigtvis mycket billigare än en papperskasse.

På Willys innebär det att priset kommer att sänkas från 6,90 kronor till 3,90 – samma pris som en papperspåse. Även andra kedjor har papperskassar som ligger på ungefär samma pris som de i plast.

Sedan punktskatten på plastpåsar infördes har många kedjor tagit fram flergångsalternativ, och det är något de kommer att fortsätta erbjuda. Clas Ohlson inför ett nytt sortiment av bärkassar där kunden kan välja mellan återvunnen plast, papper och flergångspåsar. Lidl lyfter fram att man har en flergångskasse av återvunnet material som bara är 40 öre dyrare än plastkassen som med skatt kostar 6,50 kronor.

”Vår förhoppning är att tiden med plastpåseskatten har förändrat beteenden och att flergångskassar eller papperskassar är kundernas förstahandsval”, skriver Robert Stekovic, inköps- och marknadsdirektör på Lidl Sverige.

Share.
Exit mobile version