Under tiden Northvolt byggt upp sin batteriindustriproduktion så har priset på bilbatterier minskat med hälften.

I Kina och USA där olika statliga stöd sänker kostnaderna är det 35 dollar billigare att producera en kilowattimme batterikraft än vad det är i Europa. Batteritillverkare som Northvolt kan inte konkurrera på sådana prisnivåer. Ett bilbatteripaket på 100 kilowattimmar till en bättre elbil kostar upp emot 40 000 kronor mer om det produceras i Skellefteå än i Kina eller USA.

Det den svenska batteritillverkaren däremot kan konkurrera med är värden som cirkulär ekonomi och lågt klimatavtryck – där är man bäst i klassen.

Bolaget har som inget annat företag förlagt sin tillverkning där det finns billig grön el, samt startat återvinningsföretaget Revolt, som utvecklat helt andra industriprocesser när det gäller att ta tillvara och återvinna gamla batterier.

Författaren och frilansjournalisten Arne Müller, som bland annat skrivit böcker elbilstillverkning och de gröna satsningarna i norra Sverige, menar att det cirkulära är avgörande för Northvolts grönare batteritillverkning.

– Att producera bilbatterier har hittills varit en smutsig bransch. En undersökning härom året visade att utsläppen vid batteritillverkning ligger på 60 till 100 kilo koldioxid per kilowattimme lagringskapacitet. Northvolt skiljer ut sig eftersom de ska bygga världens renaste bilbatteri, med lägst klimatavtryck, säger Arne Müller.

Dotterbolaget Revolt har en viktig del i det.

– Northvolt utlovar 10 kilo koldioxid per kilowattimme lagringskapacitet till 2030. En stor del av det här klimatmålet skulle uppnås tack vare att Revolt skulle förse Northvolt med hälften av de råvaror de behövde för batteritillverkningen. Lyckas inte Revolt får också Northvolt svårare att marknadsföra sig som ett renare alternativ, säger Arne Müller.

Bolaget har tidigare uppgett att Revolt har testkörts under året och att produktionsstart är tänkt att ske under 2024. Den planen ligger trots den finansiella krisen kvar, enligt Northvolts presskontakt Nathalie Bruno.

”Planen för 2024 ligger oförändrad och vi väntar på att fabriken ska kunna köras i full skala. Revolts produkt är validerad och det finns en marknad för den”, skriver hon i ett mejl till DN.

Men i samband med en strategisk översyn tidigare i höstas meddelade bolaget att den egna tillverkningen av katoder, en avgörande komponent i batterierna, läggs på is för att kunna rikta mer fokus på att skala upp produktionen av batterierna. I stället köps katoderna in externt.

Det kommer att påverka bolagets cirkulära modell säger Nathalie Bruno – det som är Northvolts unika styrka mot konkurrenterna.

”Revolt påverkas inte direkt av att katodtillverkningen har lagts på is, utan det är snarare Northvolt’s cirkulära modell som blir påverkad”

Hur menar du?

”Katodtillverkningen är ju en del av vår cirkulära modell och eftersom vi, på grund av den strategiska översynen, ändrar omfång på våra operativa insatser och lägger den på is så är det mer en fråga om hur den cirkulära modellen kommer att se ut framöver”, skriver Nathalie Bruno.

Göran Finnveden, professor i miljöstrategisk analys på KTH, som bland annat forskat om avfall, menar att oavsett hur det går för Northvolt och Revolt så är industrins behov av mer återvinning och cirkulär ekonomi grundläggande.

– Det är ett måste om vi ska sluta göra planeten varmare. Dock vet jag inte om vi ska ställa högre krav på batteritillverkning än annan industri, säger Göran Finnveden.

– Om Revolt tappar leveranser från en nedlagd katodtillverkning så är det förstås en missräkning. Att fortsätta ta hand om uttjänta eller kasserade bilbatterier är fortfarande nödvändigt och råvarorna i dessa batterier är dessutom ofta lönsamma att återvinna, fortsätter Göran Finnveden.

Fakta/Cirkulär ekonomi

I en cirkulär ekonomi används saker och ting så länge som möjligt. När de går sönder lagas de, görs om till något annat eller återvinns. Att gå mot en cirkulär ekonomi är nödvändigt eftersom vår konsumtion och produktion har utvecklats på ett sätt som inte är hållbart.

Källa: Nationalencyklopedin

Share.
Exit mobile version