– Ananas! Mango! Blåbär! Citrongräs!

– Försök att tänka i fler dimensioner också. Är kokosen torkad eller färsk? Är mangon mogen eller omogen? förtydligar Erika Brockberg, bryggare och kvalitetsansvarig på Stigbergets Bryggeri.

Hon leder en sensorikprovning för en engagerad publik. Papperskoppar har fyllts med ett dussintal olika råvaror och uppgiften, som tas på stort allvar, är att blunda, dofta och gissa på innehållet. Provningen, eller snarare publiken, drar nyfikna blickar till sig. På Omnipollo Kyrka i Stockholm, runt långbord mellan jästankar och kyrkfönster, sitter 55 kvinnor och ickebinära, från hela Europa.

Deras gemensamma nämnare är öl. Några är bryggare, andra bryggeriarbetare, råvaruodlare, journalister, importörer – ja, till och med en inköpare på Systembolaget är på plats. Tillsammans brygger de också ett öl, eftersom det är International Women’s Collaboration Brew Day, IWCBD.

Ölet, som kommer att heta Elpis, är en västkust-pilsner bryggd med en speciell amerikansk humleblandning som kallas ”Pink Boots”, som också används för många av de andra IWCBD-bryggningarna.

Connie Askenbäck, exportchef på portugisiska bryggeriet Dois Corvos, som tillsammans med Ida Ivarsson är initiativtagare till den svenska bryggningen visar sin arm. Hon ryser.

– Det här är så mäktigt, jag njuter. Som kvinna i ölbranschen är man ofta ensam och inte sällan också ifrågasatt, ibland bara för att man beställer just en öl, säger hon.

Både ölbranschen och ölkonsumenterna utgörs fortfarande till stor del av män. För att främja kvinnor och ickebinäras naturliga och självklara del av ölvärlden har olika nätverk och grupper växt fram de senaste åren – inte minst i Sverige.

– I ett sammanhang som det här tar man inte platsen som den öldrickande kvinnan, utan man kan helt enkelt vara den man är, säger Josefine Törnqvist, som 2017 grundade facebookgruppen Ölgäris

Den samlade snabbt tusentals ölintresserade kvinnor och ickebinära. Det visade sig att hon inte var så ensam som det ibland kändes.

Ut på borden kommer tre sorters humlepellets och sensorikprovningen har kommit till sin sista del. Humlen ska analyseras, sortbestämmas och kopplas till rätt öl.

– Gräsigt! Citrus! Torpiskt! hörs från borden.

– Tyskland, USA och Nya Zeeland, utbrister någon annan och fortsätter:

– Men är den sista verkligen Nelson Sauvin, känns den inte dov i frukten?

Hon avbryter sig snabbt när hon doftar på ölet: solklart Nelson. De flesta är överens i sina gissningar och ett spontant jubel utbryter när Erika Brockberg avslöjar svaren.

IWCBD, som startade redan 2014, har blivit ett globalt fenomen. I samband med internationella kvinnodagen samlas kvinnor och ickebinära över hela världen för att brygga öl, nätverka och utbyta kunskap och erfarenheter.

– Förutom allt det roliga har vi också suttit ner och diskuterat hur företag säkerställer att deras genusinsatser blir långvariga och inte bara symboliska. Och förstås lyft framgångsrika exempel. Svaren samlar vi ihop så att alla får med sig dem hem som inspiration till sina egna arbetsplatser, säger Connie Askenbäck.

– I Sverige har vi kommit långt med de här frågorna och det har blivit markant bättre de sista åren, det blir extra tydligt när man sitter och pratar så här, med branschkollegor från andra länder, avslutar Josefine Törnqvist.

Fakta.Gemensamt öl

Ölet, som kommer att heta Elpis, är en västkust-pilsner bryggd med en speciell amerikansk humleblandning som kallas ”Pink Boots”. Det är samma humle som används för IWCBD-bryggningar över hela världen.

Vill du ha mera tips på mat, dryck och krogar? Eller dela med dig av egna tankar och favoriter? Gå med i DN:s Facebookgrupp Snacka om mat och krog!

Share.
Exit mobile version