Detta är en opinionstext i Dagens Nyheter. Skribenten svarar för åsikter i artikeln.

I december är inbjudningarna till olika event fler än vanligt. När du får inbjudan får du ofta fylla i vad du vill äta – men aldrig hur maten är producerad. Ingen frågar dig om du vill att råvarorna kommer från friska jordar eller att djuren som serveras har levt fritt. Vi respekterar veganer, pescetarianer, whateverianer. Men sällan respekteras önskan om att maten ska vara producerad på ett sätt som inte skadar.

Nyligen publicerade tidskriften The Lancet en stor artikelserie där forskare än en gång kopplar ultraprocessad mat till ökad risk för kroniska sjukdomar, dödlighet och fördjupad ojämlikhet. Slutsatsen är tydlig: det är avgörande att stoppa industrins negativa påverkan på folkhälsan, särskilt barnens.

Dagens konventionella matsystem är inte är byggt för att värna människors hälsa – det går industrins intressen. När min ena förälder blev allvarligt sjuk blev den dåliga maten som serverades under hans sjukdomsvistelse en ögonöppnare. Till och med sjukvården serverar ultraprocessad mat.

Jag insåg att vi saknade ett ord i svenskan och kom på begreppet kvalitarian. Det är ett förhållningssätt som tar hänsyn till helheten: vad vi äter, hur det är producerat och från vilket matsystem maten kommer. Det handlar om mat från friska ekosystem, utan gifter, som främjar hälsa för människor, djur och natur – och där bonden får rättvist betalt. Det är viktigt att poängtera, ur ett rättighetsperspektiv, att alla har rätt att vara kvalitarianer.

Häromveckan blev jag påmind om Coops gamla reklamfilm ”Ekoeffekten”, efter att Bingo Rimér delat den i sociala medier. Filmen från 2015 visar en familj som äter som vanligt – konventionellt besprutat – och därefter växlar till ekologisk mat, samtidigt som de dagligen lämnar urinprov. När de äter ekologiskt försvinner bekämpningsmedelsresterna nästan helt ur kroppen. Filmen vann priser och fick stort genomslag. Ända tills att lobbyorganisationen Svenskt Växtskydd stämde Coop – och vann.


Matmiljön – den miljö där medborgaren exponeras för mat – är varken hållbar eller hälsosam, och den formar vad vi handlar och äter. Livsmedelsindustrin styr mer än vi tror

Efter domen blev praxis tydlig: det är förbjudet att lyfta ekologiska fördelar i marknadsföring, vilket ledde till att kampanjerna försvann. 2016 grundades ”Från Sverige”-märkningen, ägd av lobbyorganisationerna Lantbrukarnas riksförbund (LRF), Livsmedelsföretagen och Svensk Dagligvaruhandel.

Men där ekologiskt svarar på hur maten är producerad, beskriver Sverigeflaggan bara var något har producerats. Frågan är: vill vi verkligen äta närbesprutad mat?

Regeringen har nu tillsatt ett livsmedelspolitiskt råd där industrins intressen finns representerade i form av Coca-cola, Scan, Pågen, LRF och fler. Rådet är med och formar Sveriges livsmedelspolitik. Lobbyorganisationen Livsmedelsföretagen, som vissa misstar för Livsmedelsverket, har lanserat en kampanj om ”beredskapsmat”. Kampanjen, som fyllde Stockholms tunnelbana med budskapet ”Bättre beredskap – en tugga i taget”, är illustrerad med tre produkter: gifflar, O’boy och falukorv. Ultraprocessat och icke-ekologiskt, presenterat som samhällsnytta. Är det inte ironiskt?

Matmiljön – den miljö där medborgaren exponeras för mat – är varken hållbar eller hälsosam, och den formar vad vi handlar och äter. Livsmedelsindustrin styr mer än vi tror.

Runtom i världen går städer och länder före och reglerar livsmedelssektorns påverkan. Häromveckan stämde San Francisco flera livsmedelsjättar för att medvetet ha orsakat en folkhälsokris i staden. I januari träder Storbritanniens nya policy i kraft, som förbjuder reklam för en rad livsmedel och drycker som överskrider fastställda näringsgränser. Syftet är bland annat att minska barnfetma och uppskattas ge samhällsnyttor motsvarande 2 miljarder pund.

Vad Sverige gör? Sveriges landsbygdsminister dricker Coca-cola på Instagram. Och Sveriges finansminister hyllar chips som symbol för tillväxt: ”Men framför allt gör de väldigt många människor glada.”

Läs mer:

Sandra Stiskalo: Därför bråkar de om den oemotståndliga fiskpinnen

San Francisco stämmer bolag bakom ultraprocessad mat

Share.
Exit mobile version