Vid middagstid i söndags var Olle Söder, 63 år, på väg till en konsert. En p-plats som han brukar använda när han åker in till centrala Stockholm var otillgänglig på grund av ett bygge, i stället parkerade han sin bil på Skeppsholmen.

Tiden var knapp och det gick snabbt när parkeringen skulle betalas i p-bolaget E-Parks app.

– Jag ska erkänna att jag inte tittade så noga när jag betalade, i vanliga fall så kan man ju stänga av parkeringen när man vill, säger Olle Söder.

Konserten lämnade han efter någon halvtimme eftersom den var sällsynt usel. Efter 38 minuter kunde han då till sin förvåning konstatera att han råkat köpa en månadsbiljett för 1 600 kronor. På måndagen kontaktade han E-Park och påtalade att han ville ha pengarna tillbaka eftersom köpet var ett misstag.

– Det gick inte sa dom och hänvisade till sina regler. Man förklarade att det hade jag godkänt när jag började använda deras app.

Han ringde därefter till Stockholms stad som i sin tur berättade att parkeringsbolagen kan tillämpa dom regler som de behagar.

– Jag fick veta att dom bestämmer sina egna regler. Man tycker ju att man borde ha rätt att ångra ett köp. Här ångrade jag mig efter 38 minuter, men fick alltså pröjsa 1 600 kronor, säger Olle Söder som därmed sällar sig till den snabbt växande skaran av bilister som stött på problem när dom ska parkera i Stockholm.

DN har i flera artiklar berättat om det massiva missnöje som uppstått sedan Stockholms stad skrotade sin egen app ”Betala P” och ett antal kommersiellt drivna bolag i stället tog över huvudstadens parkeringsmarknad.

– I grund och botten handlar det här om att Stockholms stad har gjort en väldigt dålig upphandling, säger Olle Söder.

E-Park svarar på DN:s frågor via mejl och uppger att de inte erbjuder någon ångerrätt på månadsbiljetter eftersom tjänsten börjar nyttjas direkt när den köps.

Hur mycket pengar tjänar E-Park på att kunder råkar göra felköp?

”Hur mycket pengar vi tjänar är beroende på vilket avtal vi har med respektive markägare, i vissa fall tjänar vi faktiskt ingenting. Avtalen brukar vara fastpris per biljett eller provision. Normalt sätt är provisionen nära 0 kronor, som bäst kan provisionen ligga på 3-5 kronor för en långtidsbiljett av den storleken. Kan också tillägga att vår ersättning är densamma oavsett om biljetten avslutas i förtid eller inte. Själva intäkterna för en biljett går till markägare, i detta fall Statens fastighetsverk.”

Har ni några planer på att göra er information tydligare?

”Vi anser att det är tydligt nog vilken typ av biljett man köper. E-Park har över 1.5 miljoner användare, att någon råkar köpa fel typ av biljett kan så klart ske men det är väldigt sällsynt. Vi gör ständigt användartester och dessa har hittills visat att informationen är tydlig kring vad man köpt och när”, skriver E-Park i sitt mejl.

Hanna Bornstedt som är vägledare på Konsumentverket säger rent generellt att ett köp av en parkering inte innebär något undantag från ångerrätten.

– Här har ju tjänsten faktiskt inte fullgjorts eftersom det handlar om en månadsbiljett. Jag tänker att man borde kunna ångra det här köpet så länge man gör det inom ångerfristen som är 14 dagar, säger hon.

Läs mer:

Easypark rundar krav på avgiftsfri parkering i app

Bolagen bakom parkeringsapparna drar in miljarder

Borgarrådet om kritiken: ”Dåliga appar kommer att sållas bort”

Share.
Exit mobile version