Sist vi sågs lyste solen över Hörnefors och strejkande Olof Sjöström byggde på sin altan samtidigt som han väntade på att hans tredje barn skulle födas. Nu regnar det om vart annat. Altanen är färdigbyggd, sonen är tre månader och Olof vet inte längre om han någonsin kommer att återvända till arbetsgivaren Tesla i Umeå.

Är det så att Olof håller på att ta farväl av sitt jobb?

– Jag skulle gärna fortsätta att jobba där, men det känns samtidigt som om chanserna minskar för varje vecka. Det blir svårare och svårare att komma tillbaka och att se en lösning på det hela, säger han och fortsätter:

– Förhoppningsvis kommer jag tillbaka. Jag gillar ju produkterna och det tekniska tänket med bilarna. Tesla ligger i framkant.

När Olof Sjöström talade om Tesla i våras var han fast i sina åsikter om arbetsgivaren. Nu pratar han – lite med sorg i rösten – om vad han anser vara en av världens bästa bilar. Han beskriver också en arbetsgivare som varit generös med att anställa människor som inte kan svenska. Bara engelskan flyter så var man välkommen.

– Jag har funderat mycket under det här året. Minnet är ju så att man glömmer bort hemska saker och minns alla bra stunder. Och jag funderar över branschen framåt. Vad gör Tesla bra som andra skulle behöva ta efter? Ett exempel är att man anställer fler utländskt födda personer. Det sticker ut i branschen.

Den 27 oktober är det ett år sedan som fordonsteknikerna gick ut i strejk. Teslas vägran att teckna kollektivavtal gjorde att IF Metall fick nog. Strejkkassan var stor och strejkviljan god. Sedan dess har flera andra fackförbund genomfört sympatiåtgärder och bland strejkvakterna utanför Teslas serviceverkstad i Umeå hittar man bland annat medlemmar från Kommunal och Livs.

Hamnarbetare har förhindrat att fordon kommer med lastfartyg, postanställda har stoppat registreringsskyltarna och elektriker har undvikit att serva laddstationer. Sympatiåtgärderna har blivit fler, samtidigt som Tesla har lyckats hitta vägar runt dem.

Olof Sjöström var en av de strejkande som höll humöret uppe. Han och de andra strejkande får 125 procent av lönen i ersättning av IF Metall. Det gjorde att han kunde vara hemma mer med familjen samtidigt som han snickrade på sitt nya hus. Han gick strejkvakt ibland och han arbetade som skolinformatör.

Nu ska han gå en påbyggnadskurs i matematik på distans.

– Vi är lediga och har fullt betalt. Det kommer vi aldrig få någon mer gång. Och jag har ju hus och familj med en nyfödd. Skulle jag få jobb hos någon annan arbetsgivare sviker jag den här kampen för kollektivavtal och den svenska modellen. Vissa har ju gjort det och jag förstår dem. Det är inte lätt att sitta instängd i en lägenhet hela dagarna. Men skulle vi alla ta andra jobb så har vi gjort det här förgäves i slutändan.

Men man måste ha rutiner, konstaterar Olof Sjöström. Och ”frugan” hemma ser till att han inte bara sitter i soffan hela dagarna.

– Vi lever i konflikten. Vi har ju inget som får oss att tänka på annat. Dygnet runt. Det går upp och ner, men det finns nog lite energi kvar i alla fall, säger han.

Även Jānis Kuzma i Malmö pratar om hur viktigt det har varit med rutiner. Jānis, som ursprungligen kommer från Lettland, hade bara arbetat i drygt två och ett halvt år innan strejken bröt ut.

Ett år av strejk

27 oktober 2023 Strejken bryter ut på Tesla i Sverige

Samtidigt lägger Transport sympativarsel och stoppar lastning av Teslabilar i svenska hamnar.

November 2023 Tesla meddelar att de tar in hjälp av strejkbrytare utifrån. Även Fastighetsanställdas förbund, Hamnarbetareförbundet och Elektrikerna varslar om sympatiåtgärder. ST och Seko stoppar Postnords utdelning av registreringsskyltar till nya Teslabilar.

15 November 2023 IF Metall varslar om strejk på andra företag som tillverkar delar till Teslabilar.

23 November Elon Musk kommenterar på X att registreringsskyltarna inte levereras av Postnord på grund av sympatiåtgärder med orden ”Det här är galenskap”.

12 januari 2024. Företaget Hydro i Vetlanda, som tillverkat delar till Tesla, varslar 20 personer om uppsägning. Enligt de beror det på att de har förlorat sin kund.

21 februari 2024. Seko stoppar underhåll och service av laddstolpar.

April 2024. Medlingsinstitutet kallar Tesla och IF Metall till sig, men ingen överenskommelse nås.

Maj 2024. Unionen varslar om sympatiåtgärder mot företaget Dekra som arbetar för Tesla.

– Jag går upp klockan fem på morgonen och gör frukost och ber, eftersom jag är kristen. Sedan skjutsar jag min fru till jobbet. Därefter tränar jag eller simmar. En del är rädda att prata med media eller åka runt och berätta om konflikten. Men det är inte jag, så det får jag ofta göra.

Varje vecka har facket ett möte med de strejkande och Jānis Kuzma går även strejkvakt, berättar han och fortsätter:

– Jag mår bättre nu än jag mådde den sista tiden på Tesla. Det var så stressigt att jag började röka. Men energinivån har gått upp och ner under den här tiden med strejken.

Jānis har gått fackliga kurser och läst böcker om fackföreningens historia i Sverige. Han har lärt sig mycket om arbetarnas situation för hundra år sedan, med dålig arbetsmiljö och långa arbetsdagar. För honom är det uppenbart hur kollektivavtal är en konsekvens av arbetarnas kamp.

Även Olof Sjöström hämtar energi från den långa traditionen av facklig kamp och kollektivavtal:

– Men vi skriver ny historia här, så det kan bli ett helt nytt slut, konstaterar Olof Sjöström.

Share.
Exit mobile version