DN har tidigare berättat om brittiska BBC:s avslöjande att det byggs en fyrfilig motorväg genom tiotusentals hektar skyddad regnskog – för att förbättra transporterna till FN:s klimatmöte COP30 i Brasilien. På en drönarfilm som BBC har publicerat syns en bred, till synes ändlös, remsa lervälling mitt i det frodiga regnskogslandskapet. Och fotografier visar störa högar med trädstammar staplade på varandra.

I BBC:s artikel framgår bland annat att delstatsregeringen har haft tankar på att bygga motorvägen sedan 2012, att planerna har skjutits upp upprepade gånger på grund av miljöhänsyn men att den nu är ett av flera olika infrastrukturprojekt som har återuppstått eller godkänts inför COP-mötet.

Men motorvägen som byggs genom Amazonas ”ingår inte i det federala och statliga investeringspaketet för COP30”, hävdar nu delstatsregeringen – som alltså står värd för FN:s klimatmöte i november.

I ett mejl till DN skriver de:

”Avenyn är ett projekt som påbörjades 2020, redan innan Belém valdes ut som värd för COP, och byggs i ett område som redan har varit bebott under lång tid och genom vilket en kraftledning går. Sträckningen följer exakt den remsa där vegetationen tidigare röjts.”

Delstatsregeringen fortsätter:

”All denna information vidarebefordrades i vederbörlig ordning till BBC. Parás statssekretariat för infrastruktur och logistik förstår inte varför BBC ignorerade dessa fakta och valde en rapport som inte överensstämmer med sanningen.”

På ett liknande sätt har de tidigare kommenterat saken till nyhetsbyrån Reuters.

I BBC:s artikel uttalar sig Adler Silveira, infrastruktursekreterare för delstatsregeringen i brasilianska Pará där klimatmötets värdstad Belém ligger. Han uppges säga att motorvägen, som kallas Avenida Liberdade, är ett av 30 projekt som pågår i staden för att ”förbereda” och ”modernisera” den, så att ”vi kan ha ett arv för befolkningen och, ännu viktigare, tjäna människor för COP30 på bästa möjliga sätt”.

En talesperson för BBC skriver i ett mejl till DN:

”BBC:s rapportering baseras på dokument från delstatsregeringen och en intervju med en tjänsteman från delstatsregeringen – två av dessa dokument kopplar projektet direkt till COP30. Ytterligare dokumentation visar att projektet för Avenida Liberdade godkändes först år 2024, trots att idén diskuterades så tidigt som 2012.”

DN har varit i ytterligare kontakt med Parás delstatsregering och ställt följdfrågor, bland andra:

1. Är det sant att Avenida Liberdade tidigare har skrinlagts på grund av miljöhänsyn?

2. Ni beskriver att vägen dras där vegetationen har röjts tidigare. Är inte bilderna på det avverkade virket korrekta?

3. Är er infrastruktursekreterare Adler Silveira felciterad i BBC:s artikel?

DN fick först svar på mejlet med en kort fråga om när vi behövde återkoppling. Efter att ha fått besked om att svar önskades så snart som möjligt, har delstatsregeringen inte återkommit.

Nyhetsbyrån Reuters skriver att vissa lokalinvånare, trots delstatsregeringens förnekande, kopplar motorvägen till det stora FN-mötet – som väntas leda till uppemot att 50 000 människor besöker staden.

Ana Claudia Cardoso, professor i stadsstudier vid Federal University of Para, säger till nyhetsbyrån:

– Det har talats projektet i över 20 år, men det har funnits mycket motstånd. Behovet av att förbereda staden för ett megaevenemang ger i slutändan den nödvändiga legitimeringen.

Delstatsregeringen hävdar alltså att vägprojektet inleddes redan år 2020. Enligt en artikel i delstatens egen tidning var bygget dock endast klart till 20 procent i augusti förra året, när guvernören Helder Barbalho var på plats för att inspektera arbetet.

Vägen blir ”en ny alternativ tillfartsväg till Parás huvudstad Belém”, står det i artikeln där chefen för den statliga verkställande myndigheten också uttalade:

”Arbetena med Avenida Liberdade går enligt plan, med planerad leverans i november 2025.”

COP30 äger rum den 10-21 november 2025.

Läs mer:

Bygger motorväg genom skyddad regnskog – till klimatmötet

COP28-bas förnekar fakta om fossila bränslen

Share.
Exit mobile version