En golfbil puttrar makligt över gräset utanför tävlingsområdet i Falsterbo. Bakom ratten sitter Jan-Olof ”Jana” Wannius, ordförande för Falsterbo Horse Show sedan mitten av 1980-talet.
– I år hade den här parkeringen nog räckt till, med allt detta hat och den beskrivning av tävlingarna som har varit, säger han torrt och blickar ut över gräsytan.
I slutet av februari slöt stiftelsen Falsterbo Horse Show avtal med en ny titelsponsor från Förenade Arabemiraten, Al Shira’aa Stables. Verksamheten leds av Sheikha Fatima Bint Hazza Bin Zayed Al Nahyan, en prinsessa i Abu Dhabis kungafamilj.
När samarbetet blev känt – och att det även innebar ett namnbyte till ”Al Shira’aa Falsterbo Horse Show”, tog det hus i helvete. Besökare protesterade, utställare drog sig ur, och en lokalpolitisk storm utbröt i Vellinge kommun om huruvida samarbetet kunde skada kommunens varumärke.
Kritiken handlade främst om anklagelser om sportswashing – att en regim med brist på demokrati och mänskliga rättigheter försöker förbättra sitt rykte genom sponsorskap. Många menade att tävlingens trovärdighet stod på spel. Kort därefter revs det sexåriga avtalet upp.
Tre månader senare är Jana Wannius på plats i Falsterbo efter att ha tillbringat vinterhalvåret i Florida. Med årets tävlingsupplaga runt hörnet är det inte bara hinderbanor som ska byggas – utan också ett rykte som måste repareras.
Inför intervjun har Jana Wannius meddelat att inget mer finns att säga om titelsamarbetet som knappt hann börja. Han vill lämna det bakom sig.
På plats vid tävlingsarenan har evenemangsgeneralen ändrat sig. Han står fortfarande för beslutet att inleda samarbetet, men menar att den intensiva kritiken blev ohållbar.
– Det gick över styr. Jag fick anonyma sms, folk ringde hem till mig och min familj. Det blev fullständigt absurt till slut.
Jana Wannius är oklanderligt klädd i khakifärgade byxor och ljusblå skjorta. När han bjuder med oss på en tur i golfbilen behåller han inneskorna på.
– Håll i hatten, han kör som en dåre, skämtar fordonsmekanikern Anton när fordonet knattrar iväg.
Wannius viftar bort kommentaren som en ”subjektiv åsikt”.
Han slår ifrån sig även när det kommer till allvarligare kritik.
Gällande anklagelserna om sportswashing, menar han att de bottnar i okunskap om hur internationell ridsport fungerar.
– De som tror att en kvinna genom sitt stuteri skulle använda Falsterbo för att förbättra sitt lands rykte, förstår inte att det finns människor som älskar den här sporten och vill stötta den utan att kräva något tillbaka, säger han.
Kontakten med prinsessan Sheikha Fatima inleddes efter att Falsterbo Horse Show förlorat sin huvudsponsor.
– En tid efter det kontaktade Sheikha Fatima mig. Hon såg att vi var utan huvudsponsor och ville hjälpa till, berättar Jana Wannius.
Prinsessan ska enligt honom ha följt det skånska evenemanget på distans i många år och ville bland annat starta en derbyserie med Falsterbo, Hamburg och engelska Hickstead.
Jana Wannius håller inte med om att Falsterbo Horse Show ignorerade etiska frågor vid avtalstecknandet.
– Vi har samma grundvärderingar som alla andra i Sverige. Men vi är en sportorganisation – vi för inte utrikespolitik, säger han.
Med facit i hand medger han dock att kommunikationen kring avtalet kunde ha varit bättre.
– Det är lätt att vara efterklok. Men vi borde ha kommunicerat varför vi inledde det här samarbetet bättre. Jag tänker väl på det varje dag, att det kanske fanns andra vägar.
Enligt Wannius behövdes intäkterna från sponsorskapet för att Falsterbo Horse Show skulle kunna utvecklas och konkurrera med andra internationella tävlingar. Investeringar som att bygga permanenta stallbyggnader får nu skjutas på framtiden.
Falsterbo Horse Shows evenemangsområde är 30 hektar stort – en yta jämförbar med Liseberg eller Gamla stan.
Turen med den stundtals terränggående golfbilen drar ut på tiden.
Jana Wannius berättar gärna anekdoter om tävlingsområdet men skiftar snabbt fokus när vårens kritikstorm kommer på tal. På frågan om han är stressad inför årets tävlingar, svarar han först:
– Här har vi showhästarna uppstallade!
Sedan tänker han efter:
– Ett vanligt år hade jag inte varit ett dugg stressad. Men i år är läget annorlunda med allting som har varit. Och som efter din artikel säkert fortsätter.
Han tror att det var namnbytet som blev droppen för många.
– På något sätt är det positivt att Falsterbo har blivit en institution som folk värnar om. Men det hela eskalerade till en negativ kampanj.
Han svarar att han ”visst kommer att tänka till en gång till” gällande frågor om mänskliga rättigheter och jämställdhet vid framtida sponsoravtal. Dock påpekar han att liknande samarbeten fungerat ”utmärkt” i Europa och att svenska företag redan har omfattande handelsutbyte med Förenade Arabemiraten ”utan att drabbas av samma kritik”.
Efter en turbulent vår stod det nyligen klart att den svenska ryttareliten, inklusive Malin Baryard Johnsson, Peder Fredricson, Henrik von Eckermann och Rolf-Göran Bengtsson, kommer att medverka vid årets tävlingar.
Jana Wannius tror att det blir det ”bästa startfältet någonsin”, inte minst tack vare den nya titelsponsorn, lyxklockföretaget Rolex.
– Rolex är ett starkt namn inom ridsporten. Med dem har vi mer prispengar i Grand Prix. Det gör oss mer konkurrenskraftiga och lockar naturligtvis ryttarna, säger han.
83 år gammal har Jana Wannius varit i branschen ända sedan 1950-talet då hans far tog över Djursholms ridskola i Stockholm. Efter en knäoperation i höstas känner han sig nu ”fit for fight” att köpa en egen häst igen.
Han säger att han i tjugo år har fått frågan om vem som ska efterträda honom.
– Jag brukar svara att jag ska börja spela golf och går ner till heltid när jag fyller 90. Jag har fortfarande energin och tycker det är väldigt roligt att göra det här.
Hur ska ni återvinna förtroendet bland dem som hotat med att bojkotta arrangemanget?
– Genom att fortsätta göra riktigt bra tävlingar. Det är det enda vi kan göra. Och jag hoppas att de som var kritiska ändå kommer hit. För det blir precis som vanligt.
Läs mer:
Efter kritiken mot Falsterbos nya partner: ”Jag är chockad”