DN kunde på tisdagsmorgonen berätta att SJ skrotar den populära ”Uppsalapendeln”, det stagliga bolagets regionaltågstrafik mellan Stockholm och Uppsala. Totalt handlar det om 18 avgångar om dagen och omkring 200 000 resor i månaden som SJ slutar med vid tidtabellsskiftet i december.
Frågan är nu om den regionägda konkurrenten Mälartåg, som redan kör 23 avgångar om dagen på sträckan, kommer att kunna fylla luckan som SJ lämnar efter sig. Vd Helena Ekroth kan i nuläget inte garantera det.
– Vi ser att vi behöver ta ett kliv framåt nu när något sådant här händer. Det är jättemånga människor som bor, lever och verkar i den här kontexten. Det finns så enormt mycket arbetsgivare. Tågtrafiken är viktig för samhällsutvecklingen, säger hon.
Kommer ni att ta över de 18 avgångarna som blir lediga?
– Det första man gör när man får sådana här besked är att sondera med marknaden om det finns någon annan kommersiell aktör som vill köra.
Tror du att det finns någon sådan, med tanke på att SJ gick back 50 miljoner kronor om året på att köra sträckan?
– Där gör ju olika företag olika kalkyler. Men det jag menar med ’ett kliv framåt’ är att vi på ett eller annat vis ska försäkra oss om att resenärerna och arbetsgivare och andra har en fungerande regionaltågstrafik på sträckan, säger Helena Ekroth.
Totalt har pendlarna i Stockholm och Uppsala 41 avgångar från SJ och Mälartåg, samt SL:s vanliga pendeltåg, att välja på. Om det blir samma utbud efter årsskiftet vågar Helena Ekroth inte svara på.
– Just hur lösningen kommer att se ut får jag återkomma om. Men alla ska känna sig trygga med att vi verkligen arbetar för att få en bra tågtrafik på sträckan, säger hon.
SJ:s kritik mot att det är skattefinansierade Mälartåg som har konkurrerat ut SJ-trafiken vill Helena Ekroth inte kommentera.
För kommunstyrelsens ordförande i Uppsala, Erik Pelling (S), kom morgonens besked från SJ som en chock. Han kommer nu att kontakta både regeringen och SJ:s ledning för att försöka stoppa nedläggningen.
– Man lämnar alla pendlare i sticket och försätter den här arbetsmarknadsregionen, kopplingen Uppsala–Stockholm och även Arlanda i ett limbo. Jag antar att man tänker sig att regionerna som har Mälartåg ska täcka upp för det här och hitta en lösning med extremt kort varsel, men det kan vi inte vara säkra på att de klarar av, säger Erik Pelling.
SJ motiverar beslutet med att sträckan går med stora förluster varje år, och att kravet bolaget har på sig från ägaren är att driva lönsam tågtrafik. Det håller inte enligt Erik Pelling.
– Jag tror att det finns utrymme även inom befintlig ordning att tänka annorlunda. Jag tycker att det här är en feg lösning och de hade kunnat välja att satsa och hitta en affärsmodell istället.
Han kommer att trycka på hos både regeringen och SJ:s ledning för att försöka stoppa nedläggningen.
– Jag kan inte se att det här skulle ligga i samhällets eller statens intresse. Det här är ytterligare ett exempel på det systemfel vi har i svensk järnväg med eftersatt underhåll och otillräckliga satsningar. SJ som var med och byggde svensk välfärd har reducerats till en aktör som drar sig undan.
Tror du att regionens trafik mäktar med att ta det här?
– Det får vi verkligen hoppas att de kan, men frågan är till vilka kostnader och hur snabbt de kan göra det. Vi hoppas fortfarande främst på att SJ ska ändra sig, vi behöver både dem och Mälartåg.
Läs även: SJ lägger ner pendlartrafiken mellan Stockholm och Uppsala