Den amerikanska åklagaren Tim Griffin höll inte tillbaka i somras när han riktade en stämning mot den kinesiska e-handelsplattformen Temu.

”Det är en datastöldsverksamhet som säljer varor online”, sa Griffin.

Appen anklagas bland annat för att smygsamla data om användare, och det finns sedan tidigare en oro över hur kinesiska appar hanterar data.

Pontus Johnson är professor på KTH och föreståndare för Centrum för cyberförsvar och informationssäkerhet. Han berättar att kinesiska företag enligt lag är skyldiga att bistå staten i underrättelseinhämtning – och att de inte får berätta om de gör det.

– Jag tror att den största risken är påverkanskampanjer, inte minst för att påverka våra fria val. Det är väldigt oroväckande, säger Pontus Johnson.

Han ställer sig dock tveksam till om Temus överträdelser är så grova som det påstås i stämningen, men tillägger att det är tekniskt möjligt. Han betonar samtidigt att det är både svårt och riskabelt att hacka de stora operativsystemen som ägs av Apple och Google.

– Apparna kan däremot be om data för att veta var du är eller vilka dina kontakter är. Det kan vara väldigt intressant för underrättelsemyndigheter som vill skapa en förståelse för sociala nätverk i de länder de är intresserade av.

Temus moderbolag PDD äger även systerappen Pinduoduo som anklagats för att spionera på både användare och konkurrenter, vilket CNN rapporterat om.

I ett mejl till DN avvisar Temu anklagelserna i rättsfallet som de menar baserar sig på ogrundade rykten, och säger att de följer branschstandard.

– På Temu är skyddet av användarnas integritet högsta prioritet, och vi är helt transparenta om hur våra kunders data hanteras, skriver presstjänsten och fortsätter;

– Temu har inte någonsin lämnat ut användardata till kinesiska myndigheter, och kommer inte heller göra det. Vi säljer inte heller vidare användardata till tredje part.

Detta har hänt

Temus moderbolag har stämts av chefsåklagaren i den amerikanska delstaten Arkansas, som menar att appen har skadlig programvara som samlar in och utnyttjar data. Temus moderbolag PDD äger även systerappen Pinduoduo som anklagats för att spionera.

Temus marknadsföring har även kritiserats och anmälts av flera europeiska konsumentskyddsmyndigheter. Nyligen inleddes en granskning av EU-kommissionen och Consumer Protection Cooperation Network (CPC-nätverket).

Konkurrenten Shein har stämts för plagiat och brott mot upphovsrätten, bland annat av svenska företag som H&M och Nelly. Utöver detta anklagas båda bolagen för bristande arbetsförhållanden och farliga produkter.

Sebastian Floderus, it-säkerhetskonsult på Knowit, betonar även han att det är svårt att veta exakt vad som sker med datan och uppmanar till försiktighet. Han rekommenderar användare att vara uppmärksamma när appar ber om tillgång och se över vad de har tillåtelse till i inställningarna.

– Som konsument ska undvika att koppla sina sociala mediakonton till applikationer då det kan leda till att ännu mer av din personliga data kan samlas in.

Den kinesiska app som verkligen dominerar är den sociala medieplattformen Tiktok.

– Det har varit mycket diskussioner i USA om att förbjuda appen. I en sådan app kan man verkligen samla in data över beteendemönster och vad folk tittar på och påverka genom att rikta reklam mot dem, säger Sebastian Floderus.

Shein och Temus affärsmetoder har kritisterats och flera konsumentorganisationer har anmält Temu för brott mot DSA, som ska skydda användare och öka transparensen hos plattformar.

– Det vi ser som mest allvarligt är att man sprider farliga produkter av olika slag. Plattformarna har väldigt dålig koll på säljarna och vad det är för produkter, säger Sinan Akdag på Sveriges Konsumenter.

Båda Temu och Shein har över 45 miljoner månatliga användare inom EU vilket ställer högre krav på att utvärdera risker. EU-kommissionen har inlett en formell granskning mot Temu och det sker även en utredning inom CPC-nätverket som samlar alla konsumentverk inom EU.

Överträdelser av DSA kan leda till upp emot 6 procent av den globala omsättningen, och för marknadsföringslagen gäller 4 procent.

Cecilia Torelm Tornberg är partner på advokatfirman MarLaw. Hon berättar att kritiker bland annat reagerat på att Temu har ett snurrande hjul med rabatter där konsumenten uppmanas till snabb konsumtion.

– Om det är så att man ger intryck av att man har vunnit något, när så inte är fallet, är det vilseledande och kan vara en åtgärd som finns på den ”svarta listan” över otillbörliga affärsmetoder, vilket kan medföra de tuffaste sanktionerna enligt marknadsföringslagen.

Hon menar att EU har en ganska hård och tuff verktygslåda, som inte alltid används.

– Det är inte tillräckligt många företag som följer lagen och därför behöver man ha mer avskräckande sanktioner. Men de nya sanktionerna i marknadsföringslagen har ännu inte fått tillräcklig effekt, säger hon.

Cecilia Torelm Tornberg spår dock tuffare tag framåt.

– Det ska kunna utfärdas tuffare sanktioner. Regleringen finns på plats, det är bara det att vi behöver mer praxis för att få effekt.

DN har sökt Shein.

Share.
Exit mobile version