Utställning
”Ephemeral matters. Into the fashion archive”
Nasjonalmuseet, Oslo.Visas t o m 23/3.
Mode är till sin natur en flyktig och svårfångad företeelse. I museiutställningar är det vanligtvis kläder som spelar huvudrollen, modets mest självklara materiella konkretisering.
Utställningen ”Ephemeral Matters. Into the Fashion Archive” på Nasjonalmuseum i Oslo närmar sig dock ämnet från ett helt annat håll.
Här har kläderna helt och hållet valts bort till förmån för ett material som normalt sett brukar spela en biroll i sammanhanget: så kallat ”kringmaterial”, eller ephemera, med allt från inbjudningskort, visningsprogram, pressreleaser och look books till kataloger, fakturor och kvitton. Kommunikativt material som är av stor betydelse i stunden, när en ny kollektion skapas och lanseras, men som sedan ofta hamnar i papperskorgen.
Utställningen är liten till ytan men stor till innehållet, med sina runt 500 föremål i ett rum. Den bygger på Parisbaserade modevetaren Marco Pecoraris uppmärksammade bok ”Fashion remains. Rethinking ephemera in the archive”. Pecorari disputerade 2015 inom samma ämne vid Stockholms universitet.
Sex väl valda arkiv med olika inriktning lyfts fram i utställningen, däribland modemuseet Palais Gallieras arkiv i Paris, online-bokhandlarna Diktas och Rare Books Paris samt Queer Zine Archive Project i USA.
Gemensamt är att de alla drivs av eldsjälar som har tagit sig an uppgiften att samla in och bevara ett material som vanligtvis ses som sekundärt inom museivärlden.
Gestaltningen av exposén för tankarna till en arkivmiljö med utdragbara lådor fyllda av intresseväckande guldklimpar från modets historia och nutid. Lådorna rymmer allt från en faktura från Marie-Antoinettes modeskapare Rose Bertin till modehuset Balenciagas hett eftertraktade nutida visningsinbjudningar, signerade av dagens designer Demna.
Den gediget underbyggda och estetiskt välformulerade utställningen lyfter på ett övertygande vis fram det efemära som ett betydande kulturarv, med potential att bidra med nya och viktiga perspektiv på mode som kreativ industri och som kulturhistoria. Samtidigt uppmärksammar den att modefältet generellt fortfarande är relativt obeforskat, inte minst i en nordisk kontext.
Ur Nasjonalmuseets eget arkiv har intendenten Hanne Eide, som curerat utställningen i samarbete med Pecorari, lyft fram ett material som väntar på att undersökas. Här är arkivlådorna fyllda med dokument från Molestad & Co. Ett norskt varuhus som likt NK:s Franska damskrädderi i Stockholm under första hälften av 1900-talet måttsydde reproduktioner av modellplagg från Paris haute couture-hus till sina lokala privatkunder.
Av högsta intresse är även presentationen av relativt nyöppnade International Library of Fashion Research (ILFR). Ett unikt bibliotek och arkiv med fokus på just efemärt modematerial, från 1970-talet och framåt.
ILFR grundades 2020 av modepublicisten Elise By Olsen och är baserat på en omfattande privat samling av ephemera som tillhört en New York-baserad grafisk designer. Genom ett samarbete med Nasjonalmuseet är arkivet nu öppet för allmänheten, med hemvist i museets lokaler.
Här är det fritt att bläddra bland böcker, tidskrifter och pressmaterial från stilbildande modehus som Comme des Garçons, Helmut Lang och Martin Magiela samt grafiska designbyrån M/M Paris. Det gör ILFR till en guldgruva för den som är intresserad av att utforska hur modet har kommunicerats de senaste femtio åren.
Kombinationen med den generösa och inspirerande arkivutställningen på Nasjonalmuseet är oslagbar. Nu lockas kreatörer och forskare från hela världen till huvudstaden i norr som fått rykte om sig som en unik researchdestination inom modefältet.
Läs mer om konst på dn.se