Under fredagen skrevs två dokument under av Region Stockholm och regeringen. Det ena är en avsiktsförklaring om bygget av den omtvistade vägtunneln Östlig förbindelse i Stockholm, vilket Mitti var först med att rapportera om.
Regeringen ser det som ett klartecken för att kunna fatta det sista beslutet om att bygga tunneln.
”Det är ett genombrott och ett mycket viktigt steg för att kunna förverkliga ringleden runt Stockholm genom att bygga Östlig förbindelse.”, skriver infrastrukturminister Andreas Carlson (KD).
Regeringen har värnat om tunneln som ska förbinda Nacka med Norra Djurgården men regionen och staden har satt emot.
”För regeringen och mig har det varit viktigt att få dessa delar på plats i förhandlingarna och att alla parter överens. Det ska vara långsiktigt och hålla över tid”, skriver Andreas Carlson (KD).
Både oppositionen i Region Stockholm, och Stockholms Handelskammare, ser det också som en viktig vinst.
– I dag ska man vara glad! Det här är det sista som krävs för att knyta ihop Stockholms ringled som också skulle innebära betydligt bättre och enklare resor i huvudstadsregionen, säger Carl Bergkvist, chefsekonom på Stockholms Handelskammare.
Men regeringen och regionen bråkar in i det sista.
Enligt ansvarigt regionråd i Stockholm, Jakop Dalunde (MP), är avsiktsförklaringen betydelselös eftersom han menar att regeringen redan hade rätt att fatta beslutet över huvudet på regionen. Enligt Dalunde handlar överenskommelsen i själva verket om att regeringen åtar sig att finansiera tunnelbygget, medan regionen går med på att inte ”bryta mot lagen”.
– Det är inte på något sätt ett ja till Östlig förbindelse från vår del. Det är rent symboliskt. Regeringen vill inför en valrörelse kunna påskina att projektet går framåt, säger han.
Samtidigt ser Dalunde att den verkliga vinsten är att regeringen samtidigt på fredagsmorgonen skrev under ett nytt avtal. Där åtar de sig att fortsätta finansiera tunnelbanan och Spårväg Syd, som de hotat med att strypa om regionen inte gick med på att bygga Östlig förbindelse.
– Det är en otrolig vinst för Stockholmarna och skattebetalarna. Vi var bara veckor ifrån att tvingas stoppa tunnelbanebygget vilket hade varit en enorm ekonomisk förlust.
– Att kalla det för en bit papper utan innebörd är en förenkling av det här. Nu möjliggör det nästa steg i planeringen och genomförandet av Östlig förbindelse, säger Carl Bergkvist på Stockholms Handelskammare.
Men hur rent konkret gör det här skillnad?
– Utan en överenskommelse kring det här så har inte regeringen sett att man har kunnat tillföra medel i kommande nationell plan för att utreda hur den här tunneln ska byggas. När man nu har ett ok från regionen, från staden och från Nacka så finns tillräckligt med underlag för att stoppa in det i kommande nationell plan som beslutas under våren 2026.
Läs mer:
Här stängs järnvägen av på grund av arbeten
Region Stockholms besked: Priset på SL-kortet höjs inte
















