Under det första av besöken då personen inte hittades testade personalen att ringa till kundens mobiltelefon – och hörde telefonen ringa i huset. Efter att ha sökt igenom huset ytterligare antog personalen att personen inte var hemma.

Inte heller under det andra, tredje eller fjärde besöket lyckades personalen hitta personen. Detta trots att man flera gånger sökt igenom bostaden, kontrollerat att personen inte förts till sjukhus, och varit i kontakt med anhöriga.

Under det femte besöket vägleddes personalen via ett telefonsamtal med den avlidnas anhöriga till ett badrum i bostaden som personalen inte visste existerade.

Där hittades personen avliden i en bastu som var påslagen på omkring 100 grader, enligt den Lex Sarah-anmälan som vårdföretaget Attendo upprättat till Inspektionen för vård och omsorg (Ivo), något som nyhetsbyrån Siren var först med att rapportera om.

I en skriftlig kommentar till DN skriver Attendos tillförordnade regionchef Helene Rönnberg att företaget ser allvarligt på händelsen.

”Det här är så klart en händelse som vi ser allvarligt på. Vi har enligt rutin gjort en utredning som nu är hos IVO för hantering. I vår utredning har vi kommit fram till några åtgärder för att minska risken för att liknande situation ska kunna uppstå igen”, skriver Rönnberg och fortsätter:

”Det handlar bland annat om uppdatering av rutin för när kund inte är hemma eller inte öppnar dörren och uppdaterade checklistor vid välkomstsamtal med kunder för att säkerställa kunskap och vetskap om boendets utrymmen”.

Share.
Exit mobile version