Hur har du satt din prägel på årets festivalprogram?

– Mina medarbetare och jag har satt ihop ett fantastiskt program med 270 noga utvalda filmer från 83 länder, från komedier och Oscarsfavoriter till filmer man inte kan se någon annanstans i Sverige än på Göteborgs filmfestival – 25 av dem får sin världspremiär. Och så har jag valt att dela ut hederspris till Thomas Vinterberg och Julie Delpy, säger Pia Lundberg och fortsätter:

– Vi har låtit vårt fokus, om olydnad, ta stor plats. Hela programmet genomsyras av inspirerande, tankeväckande filmer om civilt motstånd och olydnad. Det känns viktigt för mig att filmfestivalen kan inge hopp om att var och en av oss har möjlighet att påverka den oroliga tid vi lever i.

Vad är den största utmaningen med att arrangera filmfestivaler?

– Ekonomin. Göteborg Film Festival har en fantastisk publik som köper massor av biljetter och som ser i snitt 11,7 filmer under festivalen. Men det är svårare att få in privat finansiering i dag än före pandemin. Dessutom saknar vi en filmpolitik som förstår vilken betydelse filmfestivalerna har för att lyfta fram ny – inte minst svensk – film och att sätta biografupplevelsen i centrum. I andra delar av världen är bristen på konstnärlig frihet och yttrandefrihet den största utmaningen.

Vilka är dina långsiktiga mål med festivalen?

– Jag vill att festivalen ska vara en härlig blandning av lekfullhet och allvar, och av gemensamma upplevelser som filmvisningar, samtal, fester och möten med filmskapare. Och så ska den vara en plattform för nya tankar och perspektiv. Det finns en oerhört stark kraft i film som kan påverka vårt samhälle.

Vad är det mest spännande som händer i filmvärlden just nu?

– Att filmskapare och produktionsbolag fortsätter att göra modig, spännande och nyskapande film, i Sverige och internationellt, trots lågkonjunktur, inflation och ett utmanande omvärldsläge. Det ska hyllas.

Vilka tre filmer får man absolut inte missa på årets festival?

– ”Det heliga trädets frukter” av Mohammad Rasoulof, en lysande och omskakande skildring av en familj som går i bitar under Kvinna Liv Frihet-revolutionen då det iranska folkets motstånd fick världen att dra efter andan. ”All we imagine as light” av Payal Kapadia, en prisad, poetisk och finkänslig pangdebut om två frihetslängtande kvinnor med bultande hjärtan i Mumbai. Startsladden eller något av festivalens andra kortfilmspaket, som fullständigt sjuder av nervig, nyskapande och superinspirande energi.

Berätta om ditt roligaste festivalminne från Göteborgs filmfestival genom åren?

– Haha, jag har så många. Måste jag välja ett blir det en av de finska festerna på en göteborgsk bakgård med eldar och Koskenkorva i 10 minusgrader, följd av en efterfest på någons hotellrum där en stor del av den nordiska filmbranschen trängdes. Flera nya samarbeten började diskuteras den kvällen.

Läs mer om Göteborgs filmfestival i DN.

Share.
Exit mobile version