Det har dekorerats med hästar, en traktor och höbalar utanför Banankompaniet i Frihamnen den här decemberkvällen när halva Stockholm köar för att komma in på det som lite otippat blivit stans hippaste evenemang: Countryklubben. Det känns som att vara på Stureplan kring millennieskiftet; kändistätt, uppklätt och allmänt upphetsat. Många har cowboyhatt, bolo tie och snusnäsduk.

Det är femte gången sedan 2020 som Countryklubben äger rum, och trycket har blivit större för varje gång. Första kvällen höll man till i ett hörn av Münchenbryggeriet och sålde en begränsad mängd biljetter för att bevara intimiteten. Numera har man inga sådana förbehåll. 2300 biljetter såldes på en grisblink, och 600 personer står på gästlistan, när Klara Söderberg från First Aid Kit bjuder in kända gäster för att sjunga countrysånger med henne och husbandet. Emil Persson, känd från SVT-programmet ”Cyklopernas land”, dj:ar Creedence från ett podium innan ett luciatåg glider in och sjunger ”Silent night” och ”Satan is real”.

Countrymusiken har fått ett märkligt uppsving och sedan ett par år tillbaka är genren den snabbast växande på strömningstjänsterna. Kända artister som Beyoncé och Post Malone har redan approprierat stilen medan Lana Del Rey och Ed Sheeran sagt sig vara beredda att ta steget. Nu sägs Tiktokgenerationen driva framgången. ”Country artists are fucking rock stars”, enligt vd:n på ett av världens största skivbolag. ”De är de nya rapparna”.

Financial Times beskriver i en analys hur de stora pengarna nu både satsas och skapas i en genre som inte för allt för länge sedan hade äldre lyssnare och rätt låg status. Och att vändpunkten skedde under pandemin och den ekonomiska och politiska oro som följde med Rysslands invasion av Ukraina. Financial Times tes är att folk vill ha trygghet, och att den finns i countryn.

Andra teorier pekar snarare åt motsatt håll. Att countrymusiken både direkt och indirekt blivit ett vapen i högernationalisternas kulturkrig. Ingen artist personifierar den konflikten tydligare än Oliver Anthony, som inledde sin världsturné i Stockholm i början av året. Det var utsålt på Cirkus när Anthony, som bara ett halvår tidigare slagit igenom över natt med låten ”Rich men north of Richmond”, spelade ett halvdant countryset men orsakade testosteronfyllt jubel när han pratade om att västerländska demokratier blivit ”degenererade”.

Läs mer: Oliver Anthonys konsert är i själva verket ett politiskt väckelsemöte

På sätt och vis blev Beyoncés album ”Cowboy Carter” ett slags svar på det. Hon sjöng fram countryns svarta ursprung och lyfte fram genrens kvinnor.

I Sverige har alternativcountryn länge varit rätt stor, den som slarvigt kallas ”americana”. Män med Stetsonkepsar, skägg och nyckelkedjor har trängts framför scenerna på festivaler som Stockholm americana, och genom bokningsbolag som Rootsy och Northern Trail tog många mindre men kvalitativa artister omvägen till Sverige under sina Europaturnéer. I den genren är stödet för Trump minimalt. Snarare handlar det ofta om att kombinera moderna liberala värderingar med en kärlek till den amerikanska traditionsmusikens ursprung. Det är snarare de breda artisterna från Billboards countrylista som haft svårt att hävda sig. Stjärnor som säljer ut enorma arenor i USA har fått finna sig i att spela för äldre män på djurparken Furuviks sommarscen.

Men även där har något nytt skett. Startskottet får nog sägas vara Luke Combs konsert i Globen hösten 2023. Den flyttades två gånger på grund av högt publiktryck och samlade en ung publik från hela landet. Däremot blev det bakslag när USA-ettan Morgan Wallen bokades till Strawberry arena. Där nyttjades bara en tredjedel av ytan, och det var ändå inte trångt. Kanske är hans rockiga country inte det svenskarna vill ha. Kanske funkar det lite mer traditionella bättre.

Klara Söderberg lotsar publiken genom kvällen på Countryklubben, varmt och rutinerat. När hon själv sjunger är det uppenbart att hon verkligen bottnar i genren. Gästerna är i vissa fall mer av turister, även om Molly Sandén sätter ”I will always love you” och Ebbot Lundberg gör ”Me and Bobby McGee” på ett truligt och kul sätt. Bandet är stabilt och spelar varje låt stiltroget. Men i publikhavet är det mer fest än musik. Countryklubben är stället att synas på, nu när countrykonjunkturen peakar.

Läs mer:

Rösta fram årets bästa låt 2024

Musiktrenderna som vann och försvann 2024

Shaboozey kommer till Gröna Lund

Alex Schulman: Döm oss inte för att vi en kväll sätter på oss cowboyhattar och dansar

Share.
Exit mobile version