Tongångarna var optimistiska för ett och ett halvt år sedan då avsiktsförklaringen mellan Polestar och Göteborgs stad presenterades.

Staden öronmärkte mark via en under tre år avgiftsfri så kallad direktanvisning i Frihamnen efter att ha konkurrerat med Storbritannien och där även regeringen uppgavs ha hjälpt till.

Det är ett toppläge i direkt anslutning till nya Hisingsbron för byggnader på en 1,3 hektar stor tomt där Polestar sa att de ville hyra 80 000 kvadratmeter till sitt framtida globala huvudkontor och designcenter.

Det skulle innebära en flytt från dagens huvudkontor intill Volvo Cars i Torslanda och Polestar talade då, i juni i fjol, om att långsiktigt expandera från 1 400 till upp mot 3 000 anställda i Göteborg.

I planen för Frihamnen sade man att byggnaderna skulle genomsyras av Polestars skandinaviska design och få för allmänheten öppna bottenvåningar.

– Vi ser fram emot att utveckla en modern och attraktiv arbetsplats mitt i centrala stan, sa Polestars dåvarande vd Thomas Ingenlath då.

Jonas Attenius (S), ordförande i kommunstyrelsen, ansåg att ”en finare jubileumspresent för vår industristad går knappast att önska sig”.

Men sedan dess har Polestar haft en tuff tid, aktiekursen halverats och i senaste kvartalsrapporten framgick att antalet levererade bilar var 23 procent lägre än under samma period i fjol.

Biltillverkarens nye vd Michael Lohscheller sa samtidigt att en uppdatering om företagets verksamhet och strategi ska presenteras den 16 januari.

I tid sammanfaller det väl med det besked som Polestar de senaste veckorna gett till Göteborgs stad när det gäller bygget i Frihamnen, som varit tänkt att invigas 2028.

Exploateringsförvaltningen skrev nyligen att de ”väntar på återkoppling från Polestar för att kunna fortsätta arbetet med detaljplanen för Polestars etablering.” I ett annat dokument anges att nytt besked kommer ”tidigast till årsskiftet”.

Under ett tal på Svenska Mässan tidigare i veckan sa stadsbyggnadsdirektör Henrik Kant att ”Polestar letar efter en byggherre”.

Polestars presskontakt Theo Kjellberg skriver till DN att ”projektet fortlöper och som en del av detta ser vi kontinuerligt över både val av entreprenör samt framtida byggnadens form och storlek. Det finns i dagsläget tyvärr inga fler detaljer jag kan dela med mig av.”

Stadsbyggnadsdirektör Henrik Kant säger att ”vi har haft en särskild dialog med Polestar.”

– Det fanns från början en tydlig tidplan med en tuff tidspress. Sen har Polestar begärt att få avvakta för att de söker efter en intressent som bygger.

Polestar har alltså sagt till kommunen att de kanske inte har behov av hyra hela den tänkta byggnaden. Men enligt Henrik Kant handlar det inte om att lägga ner projektet.

– Som jag uppfattar det är Polestar absolut intresserade av att driva det vidare, därför är det fortfarande ett planprojekt, där totalvolymen fortfarande är densamma som tidigare.

Även om den så kallade vakansgraden stigit för kontor i centrala Göteborg säger Henrik Kant att han inte är orolig.

– Den här platsen blir väldigt attraktiv, jag tror det finns ett flertal intressenter för de ytorna. Det vi hör från utvecklare av kontor är också att de vill planera för mer, så på sikt borde det inte vara någon fara.

Share.
Exit mobile version