Det pågår två förundersökningar om misstänkta drönare i luftrummet över Arlanda. Första fallet var natten till söndagen när flera drönare observerades. All flygtrafik stoppades då och polisen skickade upp en helikopter för att spana. I måndags kväll larmade en skyddsvakt på Arlanda om ett nytt misstänkt fall av drönare över flygplatsen.
– Första larmet kom kvart över tio på kvällen, sedan har det kommit in fler observationer. Vi har haft en insats på plats, säger Rebecca Landberg, presstalesperson på Stockholmspolisen.
Det råder förbud mot drönare över Arlanda och intrånget bedöms som brott mot skyddslagen och flygplatssabotage. En förundersökning pågår men det är inte helt klarlagt att det verkligen var drönare som observerades.
– Att identifiera drönare och bedöma avstånd är svårt i mörker. Vanliga sammanblandningar är exempelvis flygplan, helikoptrar, satteliter och stjärnor, säger Karin Styrenius på Polisens mediecenter.
●nligt Jens Mårtensson, vakthavande befäl vid Stockholmspolisen, ska det inte finnas utrustning på Arlanda som kan spåra den som styr drönarna.
– Det finns specialutrustning där man kan spåra via någon signal var piloten står någonstans men den utrustningen har man inte på Arlanda, enligt uppgift, säger han till Ekot.
Swedavia som ansvarar för Arlanda vill inte bekräfta polisens uppgifter.
– Vi kan inte gå in på detaljer kring vårt säkerhetsarbete, inte heller kring utrustningen, säger Ellen Laurin, biträdande presschef på Swedavia.
Företaget Skysense har ett system som via signaler kan spåra positionen på piloten som styr drönare.
– I de flesta fall kan vi lokalisera både drönare och fjärrkontroll genom att lyssna av trafiken mellan kontrollen som piloten håller och drönaren, säger Robby de Candido som är bolagets vd.
Skysense har ett tiotal kunder i Sverige, bland annat hamnar och skyddsobjekt.
Drönare kan användas för bland annat smuggling, spaning och spionage.
– Vi har faktiskt ett exempel från Finland där man flög utanför ett styrelserum och filmade, säger Robby de Candido.
Andra kunder kan vara stuterier som inte vill att någon ska spionera på hur en häst travar inför ett lopp.
– Men det vi fokuserar på är ofta skyddsobjekt. På civila anläggningar är det viktiga att hitta piloten och det kan vårt system göra. Då får en vakt enligt skyddslagen gripa piloten tills polisen kommer.
Ett system för att skydda exempelvis en hamn kostar mellan 500 000 och 800 000 kronor.
– Ofta handlar det inte om budget utan om att man inte tagit risken på så stort allvar. Men vi har sett ett större intresse för att tänka säkerhet i luftrummet de senaste två åren, säger Robby de Candido.
Medvetenheten kring drönare har ökat, till stor del på grund av kriget i Ukraina där drönare är en stor del av krigföringen.
Det finns också andra tekniker för att hitta flygande objekt. Försvaret köpte nyligen in Saabs radarsystem Giraffe som kan upptäcka och identifiera drönare. Systemet ska integreras i Försvarsmaktens luftvärnssystem. Ordern är värd runt 700 miljoner, enligt Saab.
Läs mer:
”Kamikazedrönare” på väg till svenska försvarsmakten