Skönhetsrådets sekreterare Henrik Nerlund anser att Centralbron helt borde rivas så snart Förbifart Stockholm – en motorled väster om city – är klar.
– Centralbron är ett sår, det var en så absurd idé att välja att lägga en sexfilig motorväg mitt i Stockholms hjärta, säger trafikborgarrådet Lars Strömgren (MP).
Nu när biltrafiken i staden minskar menar han att det finns ett brett stöd för att få bort bron – eller använda den på ett smartare och bättre sätt. Miljöpartiet har ett gammalt förslag om att göra om Centralbron till en park.
– Vi ska utreda hur vi kan omfördela ytorna till annat. Det som ligger närmast till hands för oss är att prioritera kollektivtrafiken och skapa busskörfält på bron, för att minska de negativa konsekvenserna av biltrafiken, få ner bullret och göra miljön runtomkring bron mer attraktiv, säger Lars Strömgren.
Målet för den rödgröna majoriteten är att biltrafiken i Stockholm ska minska med 30 procent till 2030.
– När Förbifart Stockholm öppnas 2030 har vi en unik chans att se till att genomfartstrafiken inte går mitt i staden, det finns andra vägar, säger Strömgren.
Han tar exempel från andra länder, i till exempel belgiska Gent arbetar man efter en cirkulationsplan. Biltrafiken får åka runt, ungefär som på Östermalm i dag. Den närmaste vägen ska användas av kollektivtrafik, gående och cyklister.
– Genom åren är det många partier som har uppmärksammat bron och vilken grotesk idé det var att bryta Riddarholmskanalen på det sättet, säger Lars Strömgren.
Moderaterna i Stadshus håller inte med.
– Vid Slussen, Tegelbacken och Norrtull är större ingrepp i gång. Snart ska Götgatan och Kungsgatan grävas upp. Nej, det är dags att sluta åsidosätta en fungerande infrastruktur när vi planerar Stockholms utveckling, säger oppositionsborgarrådet Dennis Wedin.