Enligt sajtens senaste genomgång steg priserna med 0,2 procent i september, vilket är den största ökningen sedan februari.
– När vi mäter har det legat på i princip plus minus noll de senaste månaderna. 0,2 procent låter ju inte mycket, men det är en megabransch det här så varje procent är flera miljarder i högre matkostnader, säger Ulf Mazur.
Vissa produkter som legat högt i pris under lång tid ökar ytterligare, inte minst choklad som steg med 4,8 procent under september månad. Anledningen är de dyra priserna på kakaobönor.
– Choklad fortsätter att sticka iväg, säger Mazur.
Varor som apelsinjuice och kaffe som också ökat mycket i pris fortsätter uppåt. Även priset på bär och frukt stiger, upp 3,5 respektive 2,5 procent.
Priset på olivolja sjunker något under september, men har å andra sidan stigit närmare 20 procent det senaste året.
– Många kanske hoppas att inflationen går ner och att det då blir billigare, men det rusar inte nedåt och totalt sett blir det inte billigare.
Matpriskollen ser även en uppgång för mejeriprodukter som blivit dyrare bara de senaste dagarna. Där tror man att priserna kommer att stiga ännu mer.
– Det kommer att komma mer i oktober.
Hur blir det framåt då? Det är svårt att säga.
– Producenternas kostnader stiger generellt sett inte i alla fall. Det är ju ett bra tecken för att de inte ska behöva höja mot kedjorna. Det är inga stora generella saker som gör att priserna borde börja öka framåt. Det är ju om det händer något med krigen eller att vi ser ytterligare klimatpåverkan, säger Ulf Mazur.