Ju rikare en människa är, desto högre blir i allmänhet personens klimatpåverkande utsläpp, visar forskning.
Det gäller inte minst de 0,003 procent av jordens befolkning som har lagt sig till med vanan att flyga i privatjet.
En ny studie publicerad i Nature Communications Earth & Environment har för första gången kartlagt hur stora utsläpp som privatflygandet orsakar.
Resultatet visar att vissa individers privatflygplan kan orsaka nästan 500 gånger större koldioxidutsläpp på ett år än en genomsnittlig världsinvånare (4,3 ton koldioxid 2020) – och då är inte höghöjdseffekten inräknad.
Fakta.Höghöjdseffekten
Vid förbränning på hög höjd uppstår ökad klimatpåverkan, främst på grund av utsläpp av kväveoxider, partiklar och vattenånga. Höghöjdseffekten är nästan lika stor som klimatpåverkan från flygplanens utsläpp av koldioxid.
Källa: Naturvårdsverket
Några av flygplansmodellerna släpper ut mer koldioxid per timme än en genomsnittlig människa i världen gör på ett helt år.
Totalt släppte privatflyget ut 15,6 miljoner ton koldioxid under 2023, vilket är en ökning med 46 procent från 2019.
– Vi ser en explosion av utsläppsmängder på toppen av samhällspyramiden, helt enkelt för att de rikaste släpper ut så mycket mer på grund av de extra pengar de har. En superrik person som använder privatflyg under ett år kan bidra lika mycket till globala uppvärmningen som 50 000 människor i centrala Afrika, säger Stefan Gössling, professor i turismvetenskap vid Linnéuniversitetet och huvudförfattare till studien.
Några av de vanligaste evenemangen att flyga privat till under 2023 var World Economic Forum i Davos, Filmfestivalen i Cannes, klimatmötet COP28 i Dubai och Super Bowl i Arizona.
Det populäraste evenemanget 2022 var utan konkurrens fotbolls-VM i Qatar, dit det gjordes 1846 flygningar med privatplan. Forskarna tror att det handlade om förmögna åskådare, men också funktionärer och spelare. Cristiano Ronaldo, Lionel Messi och Zlatan Ibrahimovic är några av de fotbollsspelare som äger en privatjet.
Den största andelen av privatflygandet sker inom USA, följt av Europa. USA har 4 procent av världsbefolkningen, samtidigt som 69 procent av alla privatflygplan är registrerade i landet.
Bland populära resmål noterar forskarna ett visst urval av öar, däribland Hawaii, Västindien, Kap Verde, Maldiverna, Seychellerna, Mauritius och Franska Polynesien.
För de två populära destinationerna Ibiza i Spanien och Nice i Frankrike visar kartläggningen att platserna attraherar flest privatflygplan under sommarmånaderna och över helgerna (fredag till söndag) – något som tyder på att nöjesresor dominerar.
Det förvånade forskarna att många av resorna är relativt korta. Nästan hälften av flygningarna (47 procent) är under 50 mil. Forskarna konstaterar att privatflygplan ofta verkar användas istället för bil, men också för att leverera saker.
– De superrika använder privatflyg som andra använder taxi. Det verkar inte finnas någon större medvetenhet om miljökonsekvenserna.
Samtidigt blir de totala utsläppen inte så stora eftersom privatflygplanen är så få. Spelar privatflygets utsläpp någon större roll i det stora hela?
– Varje ton utsläpp spelar roll, och vi kommer aldrig att kunna minska de globala utsläppen utan att börja på toppen. Om de rikaste säger att deras utsläpp inte spelar någon roll kommer alla andra att se på de rika och argumentera för att de inte heller behöver göra något.
Vilka individer som äger privatflygplan blir allt svårare att se, bland annat eftersom en ny lag i USA gjort det möjligt att anonymisera innehav av privatflygplan. För att flyga under radarn har fler superrika också börjat leasa privatflyg istället för att köpa. En av dem är Bernard Arnault, vd för lyxföretaget LVMH, som sålde sin privatjet för att undvika att bli spårad.
”Resultatet nu är att ingen kan se vart jag åker eftersom jag hyr plan när jag använder privatflyg”, har han sagt i en intervju.
I en ny rapport har organisationen Oxfam ändå lyckats spåra enskilda privatflygplan till 23 av världens 50 rikaste miljardärer. En av dem är Elon Musk, världens näst rikaste person, vars två privatflygplan producerar 5 497 ton koldioxid per år. Det motsvarar de årliga konsumtionsutsläppen från 550 svenskar, eller 27 485 etiopier.
Världens rikaste människa just nu är Jeff Bezos, grundare av Amazon. Hans två privatflygplan släpper årligen ut 2 908 ton koldioxid, enligt Oxfams kartläggning.
– Det handlar om absurda nivåer av lyxutsläpp. Vi har inte råd med det i en brinnande klimatkris, säger Astrid Nilsson Lewis, sakkunnig klimatojämlikhet på Oxfam Sverige.
– Det är enkla utsläpp att minska, eftersom de är så överflödiga. Det är en extremt liten minoritet som flyger privatjets, så det borde helt enkelt förbjudas eller beskattas hårt enligt principen att förorenare bör betala.
Privatflygbranschen själv tror på en kraftig tillväxt under det kommande decenniet. I en prognos som sträcker sig fram till 2033 räknar branschen med att sälja ytterligare 8 500 privatflygplan.
Fakta.Privatflyget i siffror
25 993 privatflygplan fanns registrerade i världen i slutet av 2023.
Användare av privatflygplan har en genomsnittlig förmögenhet på 1,3 miljarder kronor.
Under 2023 släppte privatflyget ut 15,6 miljoner ton koldioxid, vilket utgör 1,7-1,8 procent av den kommersiella flygtrafikens koldioxidutsläpp.
Mindre än en tredjedel (29 procent) av flygningarna är över 100 mil. 47 procent är under 50 mil, 19 procent under 20 mil och 5 procent under 5 mil.
De allra kortaste flygresorna kan bero på att privatflygplanen parkeras på en billigare flygplats efter att ha släppt av sina resenärer.
Källa: Stefan Gössling med flera i Nature Communication Earth & Environment 2024
Läs mer:
Svenskar vill förbjuda inrikesflyg på vissa sträckor
Forskare kritiska mot slopad flygskatt: ”Väldigt konstigt”
Flyga på frityrolja – så mycket pommes frites måste du äta