Förra säsongen slog allsvenskan rekord i antal åskådare. Totalt lockades då 2 404 142 personer till de allsvenska arenorna, vilket var högsta publiktotalen i ligans historia.

Men årets säsong har redan passerat den siffran – trots att det återstår en omgång.

– Efter 29 omgångar har vi en totalpublik på 2 485 293 personer. Och jag skulle tippa att det blir ytterligare 90 000–95 000 i sista omgången, säger Ola Rydén.

Varför vill fler än någonsin se svensk fotboll?

– Det är ett långsiktigt arbete som klubbarna och vi har gjort. Det har fått en genomslagskraft och det är oerhört positivt.

Rydén berättar om en långsiktig strategi som ligaorganisationen Sef och klubbarna satte för drygt tio år sedan.

– Den handlade om att se till att den inhemska fotbollen skulle bli den mest populära. Att favoritlagen hos folket skulle vara svenska lag och att höja varumärkets kännedom.

– I dagsläget, när vi gör undersökningar, är allsvenskan den mest populära ligan för svenskarna. Det är ett strategiskt jobb under flera år som har gett resultat.

Majoriteten av de allsvenska klubbarna kommer också förbättra sina publiksnitt jämfört med den senaste säsongen, samtidigt som vissa klubbar gör sina bästa publiksäsonger på mycket länge.

Malmö FF, AIK och Häcken har aldrig haft så mycket publik på hemmaplan som under årets säsong. Och Gais, Sirius, IFK Göteborg och Västerås går mot sina bästa publiksnitt sedan 70-talet.

Fakta.De allsvenska klubbarnas publiksnitt i år

Malmö FF: 20 311* (bäst någonsin)
Hammarby: 23 578 (bäst sedan 2022)
AIK: 27 972* (bäst, och allsvenskans bästa, någonsin)
Djurgården: 19 439* (bäst sedan 2022)
Mjällby: 3 593* (bäst sedan 2014)
Gais: 8 999* (bäst sedan 1973)
Elfsborg: 8 318 (sämre än 2023)
BK Häcken: 4 973 (bäst någonsin)
Sirius: 7 032 (bäst sedan 1973)
Brommapojkarna: 1 897 (sämre än 2023)
IFK Norrköping: 8 073 (bäst sedan 2019)
Halmstad: 6 281 (sämre än 2023)
IFK Göteborg: 16 846 (bäst sedan 1977)
IFK Värnamo: 2 270* (sämre än 2023)
Kalmar FF: 6 198* (sämre än 2023)
Västerås: 6 235* (bäst sedan 1978)

Samtliga siffror anger publiksnitt på hemmaplan säsongen 2024.

*Fotnot: Hälften av klubbarna har en hemmamatch kvar att spela vilket innebär att deras siffra lär förändras. Det gäller Malmö FF, AIK, Djurgården, Mjällby, Gais, IFK Värnamo, Kalmar FF och Västerås.

Källor: Svenska fotbollförbundet och information från klubbarna.

Tittar man på den allsvenska tabellen i relation till publiksnittet finns det en klubb som sticker ut. IFK Göteborg ligger endast en poäng över negativt kval inför helgens sista omgång, men trots det har klubben inte haft så mycket publik under en säsong sedan 1977 (vilket är IFK Göteborgs högsta siffra någonsin).

– Publikmässigt är det en helt otrolig säsong. Vi har haft alla hemmamatcher slutsålda i år, vad gäller blåvita platser, berättar Josefine van Ginhoven, publikrekryteringsansvarig hos IFK Göteborg.

Varför vill fler än på mycket länge se IFK Göteborg, trots att det går tungt sportsligt?

– Det visar på att Blåvitt är mer än enbart det som händer på plan. Det är en gemenskap, kamratskap och sammanhållning som man vill vara en del av – oavsett hur det går sportsligt.

Josefine van Ginhoven berättar att det finns flera faktorer bakom klubbens publiksuccé.

– Vi har ökat alla år efter pandemin. För vår del tror jag att det är en kombination av att vi har tillsatt fler resurser vad gäller publikrekrytering och att vi har ett otroligt driv bland våra supportrar för att se till att alla dyker upp. En symbios.

Även Sirius gör en stark publiksäsong i år. Uppsalalagets hemmasnitt på 7 032 åskådare är deras bästa sedan 1973.

– Det är jättebra siffror. Alla som jobbar här tycker att det är väldigt häftigt, inklusive spelare och ledare. Det har hänt mycket på kort tid, säger Sirius klubbdirektör Martin Malmberg.

Sirius har spelat allsvensk fotboll sedan 2017, och återfinns inför den sista omgången på nionde plats i tabellen.

– Vi är en relativt ung elitidrottsförening. Uppsala har inte riktigt haft den traditionen, men vi ser en stor potential i att kunna fortsätta växa, konstaterar han.

Allsvenskans två nykomlingar inför säsongen, Gais och Västerås, har också lockat mycket publik i år. Båda klubbarna har ökat sina publiksnitt med ungefär 85 respektive 65 procent, jämfört med fjolåret i superettan.

– Det har varit en stor succé kan man säga. Västeråsarna har verkligen tagit sig an allsvenskan och velat vara en del av den allsvenska upplevelsen, säger Anders Tengström, kommunikationsansvarig i Västerås.

Han menar att Västeråspubliken har visat en stor lojalitet under hela säsongen.

– Det vi är mest imponerade av är att trots att vi i princip har legat sist hela säsongen har publiken absolut inte svikit oss. Tvärtom. Det har nästan kommit mer och mer folk ju närmare säsongsavslutningen vi har kommit.

– Även mot våra bottenkonkurrenter har vi haft en hemmapublik över förväntan. Det har verkligen varit något extra, säger Anders Tengström.

Fakta.De allsvenska klubbarna som ökat/minskat mest i publik i år

Klubbarna vars publiksnitt ökat mest jämfört med 2023:
1. Gais
(+ 4 123*)
2. Västerås (+ 2 453*)
3. AIK (+ 2 233*)
4. Hammarby (+ 1 036)
5. Sirius (+ 703)

Klubbarna vars publiksnitt minskat mest jämfört med 2023:
1. Elfsborg
(− 1 126)
2. IFK Värnamo (− 447*)
3. Halmstad (− 326)
4. Kalmar FF (− 315*)
5. Brommapojkarna (− 9)

*Fotnot: Gais, Västerås, AIK, IFK Värnamo och Kalmar FF har en hemmamatch kvar, vilket innebär att den angivna differensen lär förändras efter helgens sista omgång.

Share.
Exit mobile version