Förra året var 18 procent av tågen som avgick mellan Stockholm och Uppsala mer än fem minuter sena till sin slutdestination, enligt siffror från databasen 1409.se som bygger på rådata från Trafikverket om alla rörelser på svensk järnväg. Det ger en punktlighet på 82 procent.

Under pendlartid, måndag till fredag klockan 06–09 på morgonen och 16–19 på eftermiddagen, var punktligheten nere på 69 procent under 2023. Hittills i år har det varit något bättre, 72 procent, men fortfarande långt från rikssnittet som enligt Trafikverket är nästan 90 procent.

Järnvägskonsulten Thomas Tydal, som ligger bakom 1409.se, tror att Uppsalapendlarna nu kommer att få det ännu värre innan det kan bli bättre.

– Det är en ganska stor andel av tågen som försvinner över en natt när SJ slutar köra, och det är klart att det får en negativ påverkan, säger han.

Hans data visar att Mälartåg är den aktör på sträckan som har haft störst problem både med punktlighet och med inställda tåg, såväl under 2023 som hittills i år. En förklaring är enligt Mälardalstrafik, det regionägda bolaget bakom Mälartåg, att deras avgångar kommer från Örebro och Eskilstuna innan de går in på sträckan mellan Uppsala och Stockholm.

– Uppsala–Stockholm är en delsträcka för hela vår linje. Ju längre sträckan är desto högre blir känsligheten, säger Katarina Myrberg, kommunikatör på Mälardalstrafik.

– Tittar man på förra årets siffror så var också en stor orsak olyckan med Arlanda express-tåget, där reparationsarbetet för spåret pågick i fyra månader. Det ledde till många förseningar för oss som kör via Arlanda, men inte de andra som kör via Märsta, tillägger hon.

Men för pendlarna spelar förklaringarna mindre roll om tågen alltjämt är sena.

– Vi jobbar för att det ska bli bättre. Bland annat tittar vi ihop med trafikföretaget som kör för oss på de sträckor eller delsträckor där punktligheten är låg och försöker se vad vi kan göra åt det, säger Myrberg.

Bäst punktlighet på sträckan har SL-pendeln men den resan är omkring 20 minuter längre än med SJ och Mälartåg.

Pendlartrafik Stockholm–Uppsala

Inställda avgångar 2023

Mälartåg: 399

SJ: 137

SL: 301

Punktlighet* 2023 (vardagar, 06.00–09.00 och 16.00–19.00)

Mälartåg: 59 procent

SJ: 72 procent

SL: 77 procent

Punktlighet alla avgångar 2023

Mälartåg: 74 procent

SJ: 86 procent

SL 87 procent

Inställda avgångar 2024

Mälartåg: 296

SJ: 71

SL: 30

Punktlighet 2024 (vardagar, 06.00–09.00 och 16.00–19.00)

Mälartåg: 61 procent

SJ: 70 procent

SL: 85 procent

Punktlighet alla avgångar 2024

Mälartåg: 79 procent

SJ: 83 procent

SL: 88 procent

*Andel tåg som ankommer destinationen mindre än fem minuter sent.

Källa: 1409.se, en tjänst som samlar rådata från Trafikverket.

På Stockholms Handelskammare är man orolig för hur det ska gå när SJ slutar trafikera sträckan. Om inte regionerna som driver Mälartåg eller någon annan kommersiell aktör lyckas fylla luckan SJ lämnar efter sig så blir det stora problem, enligt chefsekonomen Carl Bergkvist.

– Det är viktigt att det finns en stabil och bra lösning för att pendla mellan Stockholm och Uppsala. Man måste fylla det här tomrummet på något sätt, det är avgörande för hela arbetsmarknadsregionen, säger Carl Bergkvist.

Handelskammaren har granskat förra årets trafik på sträckan och räknat på vad förseningarna har kostat samhället. Med utgångspunkten att de tre aktörerna fraktar 40 000 resenärer varje vardag och 20 000 på helgerna landar notan för förseningarna på drygt 374 miljoner kronor per år – eller strax över en miljon kronor om dagen.

– Det är klart att om hälften av kapaciteten nu försvinner så riskerar den samhällsekonomiska kostnaden att bli ännu större, konstaterar Carl Bergkvist.

SJ-vd:n Monica Lingegård pekade i en intervju med DN tidigare i veckan på den dåliga lönsamheten som orsak till nedläggningen. Bolaget förlorar 50 miljoner kronor om året på att köra sträckan, och kan inte höja priserna mer på grund av konkurrensen från delvis skattefinansierade Mälartåg.

Carl Bergkvist tycker efter detta att sättet som kommersiella bolag och skattefinansierade kollektivtrafikaktörer konkurrerar på behöver ses över.

– Vi får inte ha ett läge där det kommersiella slås ut av skattefinansierade konkurrenter. Man behöver nog verkligen fundera på hur det ska se ut framåt. Den här typen av kapacitetsförluster i infrastrukturen får inte ske för konsekvenserna för samhället blir så stora, säger han.

DN har sökt infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) för att ställa frågor om hur han ser på förutsättningarna för konkurrensen på svenska järnvägar. Han har avböjt en intervju.

Läs även:

SJ lägger ner pendlartrafiken mellan Stockholm och Uppsala

Oro i Uppsala efter SJ:s besked om nedläggning

Share.
Exit mobile version