Close Menu
Sol ReporterSol Reporter
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Trendigt
Johan Esk: Potter i landslaget är fängelsedömde Kindbergs revansch

Johan Esk: Potter i landslaget är fängelsedömde Kindbergs revansch

november 14, 2025
Flera framsteg i kampen mot hjärt-kärlsjukdomar

Flera framsteg i kampen mot hjärt-kärlsjukdomar

november 14, 2025
Kulturdebatt. Därför ser sig Ryssland som vinnare i ett förändrat klimat

Kulturdebatt. Därför ser sig Ryssland som vinnare i ett förändrat klimat

november 14, 2025
Ledare: Är regeringen verkligen så mallig att den tror att alla andra har fel?

Ledare: Är regeringen verkligen så mallig att den tror att alla andra har fel?

november 14, 2025
Molly Nilsson är en lika proffsig som självklar stjärna

Molly Nilsson är en lika proffsig som självklar stjärna

november 14, 2025
Facebook X (Twitter) Instagram
Login
Facebook X (Twitter) Instagram
Sol ReporterSol Reporter
Webberättelser
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Nyhetsbrev
Sol ReporterSol Reporter
Hemsida » Rapport: 5 000 ultrasnabba laddare krävs 2030 – Sverige har två
Ekonomi

Rapport: 5 000 ultrasnabba laddare krävs 2030 – Sverige har två

NyhetsrumBy Nyhetsrumnovember 2, 2025
Facebook Twitter WhatsApp Telegram Email Tumblr Reddit LinkedIn
Rapport: 5 000 ultrasnabba laddare krävs 2030 – Sverige har två

Enligt en prognos från Volvo Lastvagnar som publicerades tidigare i år kan det rulla så många som 400 000 ellastbilar på Europas vägar 2030. Det kommer kräva en hel del av laddinfrastrukturen.

En ny rapport från International Council on Clean Transportation (ICCT) visar att nattladdning kommer att vara den primära laddningsmetoden för batterielektriska lastbilar år 2030, men det kommer ändå krävas mängder av både snabbladdare och så kallade megawattladdare (MCS).

ICCT slår fast att det kommer att behövas 4 100 och 5 300 megawattladdare, 12 600 till 15 000 ultrasnabbladdare med effekt på mellan 150 till 350 kW och upp till 236 000 laddare med en effekt på 22 till 100 kW. De senare kommer främst användas för nattladdning.

Det totala effektbehovet förväntas ligga i intervallet 22 till 28 gigawatt och trots att megawattladdarna enbart kommer att utgöra två procent av det totala antalet laddare kommer de stå för nästan 15 procent av det totala effektbehovet. För att sätta det i perspektiv så var den totala installerade effekten i Sverige i fjol 50,8 GW, enligt Energiföretagen.

”Batterielektriska lastbilar är på väg att bli ryggraden i Europas utsläppsfria godsflotta, och den växande flottan kommer att kräva en balanserad och kraftfull utbyggnad av laddinfrastruktur över hela Europa. Den här studien visar att den mesta laddningen kommer att ske vid depåer och rastplatser, medan megawattladdare kommer att vara kritiska men relativt få till antalet”, kommenterar Dr. Hussein Basma, senior forskare vid ICCT studien.

Rapporten visar även att fem länder – Tyskland, Polen, Frankrike, Spanien och Italien – förväntas stå för över 70 procent av det totala laddningsbehovet inom EU. Tyskland ensamt väntas stå för nästan 20 procent.

Studien tar också höjd för teknologiska framsteg på batterifronten. Med längre räckvidd skulle behovet av publika MCS-laddare kunna minskas med 40 procent.

På svensk mark finns det i dag några få MCS-laddare. Traton, Volvo och Daimlers gemensamma laddbolag Milence har stora planer för Europa, och öppnade i somras sin första megawattladdare på sin station vid Landvetter utanför Göteborg. Och nu senast invigde drivmedelskedjan Circle K en megawattladdare i Värnamo.

Läs fler texter från DN Motor

Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email Telegram WhatsApp

Relaterade Artiklar

Finländskt bolag tar över problemfyllda Mälartåg

Finländskt bolag tar över problemfyllda Mälartåg

Ekonomi november 13, 2025
Svårt för nyanlända att få bostad i Stockholm – hänvisas till modulhus

Svårt för nyanlända att få bostad i Stockholm – hänvisas till modulhus

Ekonomi november 13, 2025
Vuxenleksak är årets julklapp

Vuxenleksak är årets julklapp

Ekonomi november 13, 2025
Peter Alestig: Trump spår oljeboom – och han kan få rätt

Peter Alestig: Trump spår oljeboom – och han kan få rätt

Ekonomi november 12, 2025
Ilija Batljan om jätteaffären: ”Känns fantastiskt”

Ilija Batljan om jätteaffären: ”Känns fantastiskt”

Ekonomi november 12, 2025
Kallt hemma? Då kan du klaga till värden

Kallt hemma? Då kan du klaga till värden

Ekonomi november 12, 2025
Busch om sänkt skatt på bovinster: ”Enorm respons”

Busch om sänkt skatt på bovinster: ”Enorm respons”

Ekonomi november 12, 2025
”Jag blir utnyttjad av min man – hur gör jag mig ekonomiskt fri?”

”Jag blir utnyttjad av min man – hur gör jag mig ekonomiskt fri?”

Ekonomi november 12, 2025
Allbright: Nätverk blockerar toppjobb för kvinnor

Allbright: Nätverk blockerar toppjobb för kvinnor

Ekonomi november 10, 2025

Redaktörens Val

Flera framsteg i kampen mot hjärt-kärlsjukdomar

Flera framsteg i kampen mot hjärt-kärlsjukdomar

november 14, 2025
Kulturdebatt. Därför ser sig Ryssland som vinnare i ett förändrat klimat

Kulturdebatt. Därför ser sig Ryssland som vinnare i ett förändrat klimat

november 14, 2025
Ledare: Är regeringen verkligen så mallig att den tror att alla andra har fel?

Ledare: Är regeringen verkligen så mallig att den tror att alla andra har fel?

november 14, 2025
Molly Nilsson är en lika proffsig som självklar stjärna

Molly Nilsson är en lika proffsig som självklar stjärna

november 14, 2025
Dan Bejar låter bekväm i rollen som kantstött crooner

Dan Bejar låter bekväm i rollen som kantstött crooner

november 14, 2025

Senaste Nytt

”Sonia” stoppade Paris-terroristen: ”Har inget liv längre”

”Sonia” stoppade Paris-terroristen: ”Har inget liv längre”

november 13, 2025
Luleå vinnare igen efter jättedrama

Luleå vinnare igen efter jättedrama

november 13, 2025
Stor räddningsinsats i Filipstad – bilist körde ner i vattnet

Stor räddningsinsats i Filipstad – bilist körde ner i vattnet

november 13, 2025
Facebook X (Twitter) Pinterest TikTok Instagram
2025 © Sol Reporter. Alla rättigheter förbehållna.
  • Integritetspolicy
  • Villkor
  • Kontakt

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Sign In or Register

Welcome Back!

Login to your account below.

Lost password?