Enligt en prognos från Volvo Lastvagnar som publicerades tidigare i år kan det rulla så många som 400 000 ellastbilar på Europas vägar 2030. Det kommer kräva en hel del av laddinfrastrukturen.
En ny rapport från International Council on Clean Transportation (ICCT) visar att nattladdning kommer att vara den primära laddningsmetoden för batterielektriska lastbilar år 2030, men det kommer ändå krävas mängder av både snabbladdare och så kallade megawattladdare (MCS).
ICCT slår fast att det kommer att behövas 4 100 och 5 300 megawattladdare, 12 600 till 15 000 ultrasnabbladdare med effekt på mellan 150 till 350 kW och upp till 236 000 laddare med en effekt på 22 till 100 kW. De senare kommer främst användas för nattladdning.
Det totala effektbehovet förväntas ligga i intervallet 22 till 28 gigawatt och trots att megawattladdarna enbart kommer att utgöra två procent av det totala antalet laddare kommer de stå för nästan 15 procent av det totala effektbehovet. För att sätta det i perspektiv så var den totala installerade effekten i Sverige i fjol 50,8 GW, enligt Energiföretagen.
”Batterielektriska lastbilar är på väg att bli ryggraden i Europas utsläppsfria godsflotta, och den växande flottan kommer att kräva en balanserad och kraftfull utbyggnad av laddinfrastruktur över hela Europa. Den här studien visar att den mesta laddningen kommer att ske vid depåer och rastplatser, medan megawattladdare kommer att vara kritiska men relativt få till antalet”, kommenterar Dr. Hussein Basma, senior forskare vid ICCT studien.
Rapporten visar även att fem länder – Tyskland, Polen, Frankrike, Spanien och Italien – förväntas stå för över 70 procent av det totala laddningsbehovet inom EU. Tyskland ensamt väntas stå för nästan 20 procent.
Studien tar också höjd för teknologiska framsteg på batterifronten. Med längre räckvidd skulle behovet av publika MCS-laddare kunna minskas med 40 procent.
På svensk mark finns det i dag några få MCS-laddare. Traton, Volvo och Daimlers gemensamma laddbolag Milence har stora planer för Europa, och öppnade i somras sin första megawattladdare på sin station vid Landvetter utanför Göteborg. Och nu senast invigde drivmedelskedjan Circle K en megawattladdare i Värnamo.
Läs fler texter från DN Motor
















