Close Menu
Sol ReporterSol Reporter
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Trendigt
Vecka 49 i bilder – se världen genom DN-fotografernas ögon

Vecka 49 i bilder – se världen genom DN-fotografernas ögon

december 7, 2025
Ny pallplats för Magnusson: ”Ett coolt sätt”

Ny pallplats för Magnusson: ”Ett coolt sätt”

december 7, 2025
Frank Gehry förändrade synen på vad arkitektur kan vara

Frank Gehry förändrade synen på vad arkitektur kan vara

december 7, 2025
Här får Sverige VM-brons – nästan 15 år för sent

Här får Sverige VM-brons – nästan 15 år för sent

december 7, 2025
Sandra Stiskalo: Nu ska Liz Truss hämnas med en Trump-revolution

Sandra Stiskalo: Nu ska Liz Truss hämnas med en Trump-revolution

december 7, 2025
Facebook X (Twitter) Instagram
Login
Facebook X (Twitter) Instagram
Sol ReporterSol Reporter
Webberättelser
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Nyhetsbrev
Sol ReporterSol Reporter
Hemsida » Rapport: 5 000 ultrasnabba laddare krävs 2030 – Sverige har två
Ekonomi

Rapport: 5 000 ultrasnabba laddare krävs 2030 – Sverige har två

NyhetsrumBy Nyhetsrumnovember 2, 2025
Facebook Twitter WhatsApp Telegram Email Tumblr Reddit LinkedIn
Rapport: 5 000 ultrasnabba laddare krävs 2030 – Sverige har två

Enligt en prognos från Volvo Lastvagnar som publicerades tidigare i år kan det rulla så många som 400 000 ellastbilar på Europas vägar 2030. Det kommer kräva en hel del av laddinfrastrukturen.

En ny rapport från International Council on Clean Transportation (ICCT) visar att nattladdning kommer att vara den primära laddningsmetoden för batterielektriska lastbilar år 2030, men det kommer ändå krävas mängder av både snabbladdare och så kallade megawattladdare (MCS).

ICCT slår fast att det kommer att behövas 4 100 och 5 300 megawattladdare, 12 600 till 15 000 ultrasnabbladdare med effekt på mellan 150 till 350 kW och upp till 236 000 laddare med en effekt på 22 till 100 kW. De senare kommer främst användas för nattladdning.

Det totala effektbehovet förväntas ligga i intervallet 22 till 28 gigawatt och trots att megawattladdarna enbart kommer att utgöra två procent av det totala antalet laddare kommer de stå för nästan 15 procent av det totala effektbehovet. För att sätta det i perspektiv så var den totala installerade effekten i Sverige i fjol 50,8 GW, enligt Energiföretagen.

”Batterielektriska lastbilar är på väg att bli ryggraden i Europas utsläppsfria godsflotta, och den växande flottan kommer att kräva en balanserad och kraftfull utbyggnad av laddinfrastruktur över hela Europa. Den här studien visar att den mesta laddningen kommer att ske vid depåer och rastplatser, medan megawattladdare kommer att vara kritiska men relativt få till antalet”, kommenterar Dr. Hussein Basma, senior forskare vid ICCT studien.

Rapporten visar även att fem länder – Tyskland, Polen, Frankrike, Spanien och Italien – förväntas stå för över 70 procent av det totala laddningsbehovet inom EU. Tyskland ensamt väntas stå för nästan 20 procent.

Studien tar också höjd för teknologiska framsteg på batterifronten. Med längre räckvidd skulle behovet av publika MCS-laddare kunna minskas med 40 procent.

På svensk mark finns det i dag några få MCS-laddare. Traton, Volvo och Daimlers gemensamma laddbolag Milence har stora planer för Europa, och öppnade i somras sin första megawattladdare på sin station vid Landvetter utanför Göteborg. Och nu senast invigde drivmedelskedjan Circle K en megawattladdare i Värnamo.

Läs fler texter från DN Motor

Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email Telegram WhatsApp

Relaterade Artiklar

Stalker-app marknadsförs på sociala medier – med missvisande påståenden

Stalker-app marknadsförs på sociala medier – med missvisande påståenden

Ekonomi december 7, 2025
7 motorklappar att lägga under granen

7 motorklappar att lägga under granen

Ekonomi december 6, 2025
Ny Mazda – där inget är sig likt

Ny Mazda – där inget är sig likt

Ekonomi december 6, 2025
Uppror mot elavgifterna – Göteborg kräver undantag för lägenheter

Uppror mot elavgifterna – Göteborg kräver undantag för lägenheter

Ekonomi december 6, 2025
Så mycket spenderar svenskarna på julklappar

Så mycket spenderar svenskarna på julklappar

Ekonomi december 6, 2025
Strid om bostadsbyggandet – småhus eller höghus i framtidens Stockholm?

Strid om bostadsbyggandet – småhus eller höghus i framtidens Stockholm?

Ekonomi december 5, 2025
Unibet anordnade pokerturnering med misstänkt illegal spelklubb

Unibet anordnade pokerturnering med misstänkt illegal spelklubb

Ekonomi december 5, 2025
”Bostadsmarknaden kör rakt in i vintermörkret”

”Bostadsmarknaden kör rakt in i vintermörkret”

Ekonomi december 5, 2025
Oskäliga höjningar av nätavgiften kan fortsätta i två år till

Oskäliga höjningar av nätavgiften kan fortsätta i två år till

Ekonomi december 4, 2025

Redaktörens Val

Ny pallplats för Magnusson: ”Ett coolt sätt”

Ny pallplats för Magnusson: ”Ett coolt sätt”

december 7, 2025
Frank Gehry förändrade synen på vad arkitektur kan vara

Frank Gehry förändrade synen på vad arkitektur kan vara

december 7, 2025
Här får Sverige VM-brons – nästan 15 år för sent

Här får Sverige VM-brons – nästan 15 år för sent

december 7, 2025
Sandra Stiskalo: Nu ska Liz Truss hämnas med en Trump-revolution

Sandra Stiskalo: Nu ska Liz Truss hämnas med en Trump-revolution

december 7, 2025
Jessica: Ingen är ljushuvud nog att byta en ledlampa

Jessica: Ingen är ljushuvud nog att byta en ledlampa

december 7, 2025

Senaste Nytt

Svenska dubbelsuccén – Andersson vinnare i Norge

Svenska dubbelsuccén – Andersson vinnare i Norge

december 7, 2025
17-åring efter morduppdraget: ”Nu var jag en hundragubbe – det är status”

17-åring efter morduppdraget: ”Nu var jag en hundragubbe – det är status”

december 7, 2025
Försök till statskupp i Benin

Försök till statskupp i Benin

december 7, 2025
Facebook X (Twitter) Pinterest TikTok Instagram
2025 © Sol Reporter. Alla rättigheter förbehållna.
  • Integritetspolicy
  • Villkor
  • Kontakt

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Sign In or Register

Welcome Back!

Login to your account below.

Lost password?