I början av året sänktes reduktionsplikten, det vill säga kraven på att blanda biodrivmedel i bensin och diesel. Nu gäller 6 procent för bensin och diesel och 3,5 procent för flygfotogen.

Det här är något som lett till att koldioxidutsläppen från bensin och diesel ökat under det första kvartalet i år, enligt branschorganisationen Drivkraft Sverige.

I den nya rapporten ”Omställningsbarometern” slår de fast att andelen hållbara biodrivmedel utgjorde 13,2 procent av drivmedelsleveranserna under första kvartalet 2024, vilket är en halvering jämfört med motsvarande period 2023.

– Vi är egentligen inte förvånade. Det var känt att regeringen skulle sänka reduktionsplikten och då sänks ambitionen med inblandningen i bensin och diesel, säger Viktor Gunnarsson som ansvarar för konkurrenskraftsfrågor på Drivkraft Sverige

Låginblandning av biodrivmedel i bensin och diesel stod för närmare fem procent av drivmedelsleveranserna under första kvartalet 2024, vilket är ett tapp mot de runt 21,5 procent som registrerades för samma period 2023.

– Låginblandat går att köra i vanliga bensin- och dieselmotorer och är ett snabbspår i omställningen så att vem som helst kan tanka med biomedel. De höginblandade bränslena kräver att bilarna är certifierade för det, förklarar Viktor Gunnarsson.

Andelen rena eller höginblandade biodrivmedel ökade från 6,3 till 8,4 procent under samma period. Ökningen kopplas bland annat till ett mer flitigt användande av den förnybara syntetiska dieseln HVO100 och den här typen av drivmedel berörs inte av reduktionsplikten.

– Det visar att det finns många företag och hushåll som fortfarande vill försöka byta ut det fossila, och det är bra.

Viktor Gunnarsson menar att framtiden är osäker men spår ett fortsatt tapp för biodrivmedel.

– Vi hoppas en hel del på politiken då inblandningen är beroende av styrmedel. Nu är reduktionsplikten pausad på sex procent under mandatperioden och sedan vet ingen hur det kommer att se ut.

En ljusning, enligt Viktor Gunnarsson, är att elektrifieringen tickar på även om han anser att den bromsas till följd av att dieseln och bensinen blir billigare. I slutet av 2023 var 6 procent av den svenska flottan elbilar och Trafikverket spår en ökning till 10 procent under 2026.

– Enligt vår bedömning innebär förändringarna från årsskiftet sammantaget att de fossila koldioxidutsläppen ökat med ca 24 procent första kvartalet 2024 jämfört med motsvarande tid 2023, trots att rena och höginblandade biodrivmedel ökar, säger Viktor Gunnarsson.

Biodrivmedel och rapporten

Biodrivmedel är fordonsbränslen som är producerade från förnybar biomassa. I dag används bland annat tallolja, raps, animaliska restprodukter och matolja. I gruppen ingår bland annat etanol, biogas, FAME och HVO.

Omställningsbarometern är framtagen av Drivkraft Sverige, branschorganisationen för bränsle-, drivmedels- och laddoperatörsbranschen. Branschen omfattar cirka 2 700 energistationer och 6 raffinaderier.

Statistiken bygger på en månatlig total undersökning, Måbra, som utförs av Statistiska centralbyrån (SCB).

Eld­ningsoljor och flygbränslen är inte med i statistiken.

Läs mer: Sveriges utsläpp minska långsammare

Share.
Exit mobile version