Nästan alla barn över 8 år använder internet dagligen. Ju yngre barnen är desto vanligare är det med bråk om skärmtid, visar Internetstiftelsens rapport Barnen och internet som kartlägger skärmvanor för barn mellan 8 och 19 år. Hälften av alla föräldrar med barn i lågstadieåldern uppger att de bråkar om skärmtid.
Oftast handlar bråken om att barnen vill sitta längre tid med skärmen.
Men föräldrar oroar sig också ofta för innehållet barnen tar del av, enligt Internetstiftelsens rapport. Och även det blir en källa till konflikter.
En mamma till en flicka i lågstadiet säger att dottern inte får se snabba klipp på Youtube och uppger att det ofta blir bråk om vad flickan gör på skärmen. En pappa till en tonårspojke tycker inte att Tiktok är en säker app, men beskriver att sonen blir arg när föräldrarna lägger sig i. En mamma till en gymnasieelev oroar sig för att pojken spelar för mycket spel med våld.
– Det är inte konstigt alls att det är en stor fråga. Hela skärmdiskursen har handlat så mycket om tiden och det har varit en ganska absurd diskussion som förenklats till om skärmtid bra eller dålig. Det är bra att man nu börjar nyansera det mer, säger Siri Helle, psykolog, föreläsare och författare.
Folkhälsomyndigheten kom i september med rekommendationer om skärmtid. De mest uppmärksammade var då råden om hur länge barnen bör använda skärmen, men myndigheten har också tagit fram andra riktlinjer om just innehållet.
Forskning visar att sociala medier riskerar att leda till ökat missnöje med kroppen och mer ångest, säger Helena Frielingsdorf på Folkhälsomyndigheten. Det går i linje med vad föräldrar sagt till Internetstiftelsen.
”De tittar på sociala medier och får en bild av hur man ska vara och se ut. Jämför sig och känner sig fel och fula”, säger en mamma i rapporten.
Att barnen ska se läskiga videor, mötas av ovårdat språk, kränkningar, fejkade nyheter eller bli spelberoende är andra saker föräldrar oroar sig för. Flera säger att det är svårt att ha insyn i vad barnen gör på skärmarna.
Samtidigt ser både vuxna och barn att rätt innehåll kan vara lärorikt, väcka nyfikenhet och förbereda barnen på framtiden.
– Tankesättet har varit att skärmtid är som godis – ju mindre desto bättre. Men jag brukar likna det vid mat: man ska såklart inte äta för mycket men framför allt handlar det om vad man gör, säger Siri Helle och fortsätter:
– För en ungdom som tittar på innehåll som leder till kroppsfixering eller hamnar i groomingsituationer är ju all skärmtid skadlig, medan ett barn som har kul med sina vänner och spelar ett spel eller gör roliga videor ihop kan hålla på länge utan att det är något negativt.
Fakta.De flesta ser både fördelar och nackdelar med skärm
96 procent av alla barn mellan åtta och 19 år använder internet dagligen.
65 procent av de tillfrågade föräldrarna ser både fördelar och nackdelar med skärmtid för barnen. 23 procent ser bara nackdelar.
33 procent av föräldrarna uppger att de bråkar med sina barn om skärmtid.
Drygt en tredjedel av föräldrarna upplever att digitala läromedel underlättar barnens inlärning i skolan. Endast var åttonde förälder tycker att digitala läromedel mest försvårar inlärningen för deras barn.
Sju av tio barn 8-19 år använder skärm vid läggdags och sociala medier är den vanligaste aktiviteten.
Från mellanstadieålder är skärmen vanligare än en fysisk bok. Bland lågstadieelever har 35 procent skärm när dom ska sova och 68 procent en pappersbok.
Källa: Internetstiftelsens rapport Barnen och internet 2024
Läs mer: Tio råd för hälsosamma skärmvanor