Slopandet var en av budgetnyheterna som regeringen och Sverigedemokraterna presenterade på en pressträff på tisdagen.

– Vi tar helt enkelt bort den helt, säger Linda Lindberg.

Beskedet kommer medföra lägre biljettpriser för resenärer. Enligt regeringens beräkningar handlar det om 82 kronor per resa inom Sverige, 77 kronor för resor inom Europa och runt 325 för längre resor, som till exempel USA.

– Vi gör det för att främja flygtrafiken i hela landet och därmed förbättra tillgängligheten, säger hon.

Förslaget om slopad flygskatt är tänkt att träda i kraft 1 juli 2025.

Regeringen menar att flygskatten är ineffektiv, drabbar näringslivet och driver svenska resenärer till flygplatser utanför landsgränserna, som Kastrup i Köpenhamn.

Stockholms handelskammare välkomnar beskedet på tisdagseftermiddagen.

– Flygskatten har varit skadlig för svensk konkurrenskraft. Samtidigt är det viktigt att flyget ställer om, och det kommer nu att ske genom EU:s gemensamma utsläppshandelssystem. Att då ha nationella särregleringar är inte rimligt, säger Daniella Waldfogel, vd på Stockholms handelskammare, i ett uttalande.

Tunga remissinstanser har redan tidigare sågat idén om sänkt flygskatt. I en gemensam skrivelse till regeringen har forskare på bland annat Chalmers och KTH framfört att förslaget ”vilar på mycket tveksam grund”. De påpekar att vidtagna åtgärder på EU-nivå är långt ifrån tillräckliga för att åstadkomma de utsläppsminskningar som krävs.

Enligt forskarna pekar dessutom ny forskning mot att flygskatten troligen har haft större klimateffekt än vad som förutspåddes. De bedömer också att regeringen underskattar de utsläppsökningar som skulle bli effekten av en halverad flygskatt, vilket var det förslag som gick ut på remiss. Nu vill Tidöpartierna istället helt slopa skatten.

Även Naturvårdsverket har motsatt sig en sänkning av flygskatten.

”Vi anser att analysen har brister och inte på ett transparent sätt motiverar behovet av en förändrad skatt” skriver myndigheten i sitt remissvar.

Dag Waldenström, generalsekreterare för branschorganisationen Svenskt Flyg, är däremot nöjd.

– Vi ser positivt på det här, säger han.

Waldenström menar att det finns andra och bättre sätt för att minska flygets klimatpåverkan, som EU:s plan för att öka mängden hållbart bränsle (känt som RefuelEU Aviation).

– Den här pålagan per passagerare är helt onödig och speciellt för ett land som Sverige som är stort och ligger långt bort från centrum i Europa, säger han.

– Vi behöver flyget för många viktiga samhällsfunktioner. Då är det rättvist att vi har samma system som EU och inte har extra pålagor som är specifika för Sverige tillägger han.

Share.
Exit mobile version