Trafikverkets utredare slår i en ny rapport fast att en utbyggnad av, främst, Västra och Södra stambanan behövs. Kring 35 mil nya dubbelspår beskrivs som nödvändiga.
Ulrika Heie (C) är ordförande i riksdagens trafikutskott. Hon är i grunden inte kritisk till att regeringen valt att lägga tyngdpunkten på underhåll av spår framför nya projekt, men säger att ”vi måste också vara beredda att investera i ny kapacitet så fort det går”.
– Nu kommer Trafikverket med en stark rekommendation. Regeringen måste förstå att behoven är så stora att de inte kommer undan att bygga nya stambanor, säger Ulrika Heie.
Trafikverkets rapport har ännu inte passerat myndighetens ledning för ställningstagande, det väntas till hösten. Men budskapet avfärdas inte av generaldirektören Roberto Maiorana.
– Det här är en bedömning av ett läge som vi målar upp, och det ska ligga till grund för att jobba vidare med i transportplanen som vi som myndighet står bakom.
Maiorana påpekar att riksdagens anslag till infrastrukturen nu ökar med 27 procent.
– Men inte heller det kommer att vara tillräckligt. Därför är det bra att vi nu tittar på alternativ finansiering och genomförande. Det vi försöker beskriva är hur vi tänker om vi kan få en ännu längre framförhållning.
Rapporten talar om behov av kring 35 mil nya dubbelspår. Det är i längd nästan som att fullfölja projektet Nya stambanor. Vad tänker du?
– Det är klart att vi måste titta på ökad kapacitet, och om vi har medel så är nya dubbelspår viktigt. Men vi är inte ute efter att återupprätta projektet Nya stambanor.
Läs också: Utredning: 35 mil nya dubbelspår måste fram