Den förra, rödgröna, regeringen stoppade Östlig förbindelse i malpåse. Trafikverket har pekat ut den som framtida riksintresse, så att inte till exempel annan infrastruktur, eller nya bostäder, hindrar att den byggs i framtiden.

Nu vill den nuvarande regeringen utreda förutsättningarna för att genomföra och finansiera Östlig förbindelse.

– Det är ett konkret, tydligt steg och ett otroligt glädjande besked. Nu räknar vi med att regeringen utser en förhandlingsperson, säger Christofer Fjellner (M), oppositionsborgarråd i Stockholms stad.

Kristoffer Tamsons fyller på:

– Det handlar inte om utan hur Östlig förbindelse ska byggas. Den har varit efterlängtad länge, det handlar om färre bilar inne i staden och kortare restider.

Det är val om två år, en ny rödgrön regering kan stoppa bygget i malpåse igen. Hur ser ni på det?

– Om vi kan enas med Socialdemokraterna om en överenskommelse som håller över tid, så kan vi undvika det politiska käbbel som stoppar och försenar stora infrastrukturprojekt, säger Tamsons.

Christofer Fjellner tror att det finns goda förutsättningar för att S och M ska komma överens.

Mats Gerdau (M), kommunalråd i Nacka, är mycket nöjd med regeringens besked på torsdagsmorgonen.

– Östlig förbindelse, eller Österleden som den kallades tidigare, har diskuterats sedan åtminstone 1990-talet. Den har ett väldigt starkt stöd i Nacka och Värmdö.

I dag är det långa köer på Värmdöleden i rusningstrafik, enligt Mats Gerdau, och Södra länken har hittills i år stängts av 160 gånger.

Den genomsnittliga, årliga tillväxttakten i Stockholmstrafiken är enligt Trafikverket 2,2–2,4 procent. På Värmdöleden har trafiken ett genomsnittsdygn ökat från cirka 45 000 till 70 000 fordon från 1997 till 2017. På Södra länken har den ökat från cirka 50 000 till 65 000 fordon från 2004 till 2016.

Vägtrafikarbetet – mängden trafik mätt i fordonskilometer – i Stockholms län beräknas öka med cirka 45 procent till 2040. Antal fordon som passerar Saltsjö-Mälarsnittet, det vill säga kör över Västerbron, Centralbron eller Guldbron vid Slussen, förväntas öka mer, nästan 60 procent.

Med en alternativ väg över Saltsjö-Mälarsnittet kommer, enligt Trafikverket, en omfördelning av trafiken att ske. I vägnätet kommer de centrala delarna av Stockholm att avlastas, framför allt Essingeleden och de tre broarna.

– Frågan är inte om vi kan bygga Östlig förbindelse, vi måste bygga den. Det kräver att de stora partierna, S och M, tar ett stort ansvar, säger Christofer Fjellner.

Fakta:Östlig förbindelse

Östlig förbindelse är, eventuellt, en framtida väg- och kollektivtrafikförbindelse som binder samman regionens norra och södra delar, öster om Slussen.

Vägförbindelsen knyter ihop Södra och Norra länken med varandra och går från Frihamnen i Stockholm till västra Nacka.

Tillsammans med Norra länken, Södra länken och Essingeleden bildar Östlig förbindelse en ringled runt Stockholms innerstad.

Tre trafikplatser knyter ihop Östlig förbindelse med omgivande vägnät.

Kollektivtrafikförbindelsen kan utformas som en buss eller spårvägslösning.

Källa Trafikverket

Share.
Exit mobile version