Det råder stor brist på speciallärare i Sverige i dag. Det märks inte minst i de anpassade skolformerna, det som tidigare hette särskola, där andelen behöriga speciallärare bara är omkring 15 procent.

Flera personer involverade i de anpassade skolformerna har larmat om brister i undervisningen. Under måndagsmorgonen meddelade utbildnings- och integrationsminister Simona Mohamsson (L) och gymnasie-, högskole-, och forskningsminister Lotta Edholm (L) att man tillsätter en utredning för att se över de specialpedagogiska utbildningarna.

– Behörigheten är alldeles för låg i dag. Det är för dåligt helt enkelt, säger Lotta Edholm till DN.

I dag finns det dels en speciallärarutbildning och en specialpedagogutbildning. Båda är påbyggnadsutbildningar som kräver att man har en lärarexamen i botten. Men specialpedagogutbildningen ger inte behörighet att undervisa elever i anpassade skolformer utan har istället en mer rådgivande roll gentemot andra lärare.

Det vill regeringen nu se över hur man kan ändra.

–Vi vill att det här ska vara en samlad utbildning, där alla som går ut har behörighet att undervisa, säger Lotta Edholm.

Tanken är att den nya utbildningen ska vara på plats till 2028. I utredningen ska man också se över hur de som är utbildade specialpedagoger i dag ska få möjlighet att komplettera sin utbildning så att de blir behöriga att undervisa.

– Det är ett uppdrag som kan gå snabbare, säger Lotta Edholm.

Utredningen ska redovisas senast den 16 juni nästa år.

Share.
Exit mobile version